Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Efter vinsten i årets byrå – King-grundaren kritisk mot tävlingen

Publicerad: 2 mars 2017, 09:11

Sunit Mehrotra och Pia Grahn.

Foto: Björn och Andreas Elgstrand.

Forsman & Bodenfors utsågs till Årets Stora Byrå i Regis tävling. Men i en av tävlingens andra kategorier vann King över storbyrån. – Vi är ledsna över att det framstår som att F&B blev årets bästa byrå när det egentligen var vi, säger Sunit Mehrotra, vd på King.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerÅrets ByråPia GrahnSunit MehrotraKINGRegi

I förra veckan gick Regis tävling Årets byrå av stapeln. Tävlingen prisar byråer utifrån resultatet i en stor branschstudie där kundnöjdheten mäts bland Sveriges kommunikationsköpare. Det här året infördes den nya kategorin Årets Stora Byrå, där alla byråer med en byråintäkt över 100 miljoner kronor mäts mot varandra. Där platsade ett tiotal byråer.

I kategori Årets Stora Byrå vann Forsman & Bodenfors. Men storbyrån var också med och tävlade i kategorin reklambyråer med en byråintäkt på över 50 miljoner kronor. Där kom de tvåa efter King som vann.

Kings vd Sunit Mehrotra menar att det framstod som om Forsman & Bodenfors blev kvällens stora vinnare, trots att King uppenbarligen hade högre kundnöjdhet än dem.

– Det blir ett löjets skimmer över detta, eftersom vi hade högre kundnöjdhet än dem. 2016 hade King de högsta siffrorna, inget annat. Regi borde fundera på detta och se över sina kategorier, säger han och fortsätter:

– Jag tycker att det är tråkigt att Regi hittar på en ny kategori när de lyfter fram den på det här sättet. Vi är ledsna över att det framstår som att F&B blev årets bästa byrå när det egentligen var vi.

När Regi skickade ut ett pressmeddelande på vinnarna, vinklade de just på att Forsman & Bodenfors vann.

– Alla byråer som är med i årets byrå delas upp på byråintäkt och disciplin. Det finns ingen kategori som är finare eller fulare än någon annan. Årets Stora Byrå är inte viktigare för oss än någon annan kategori, säger Pia Grahn, vd på Regi.

– Jag kan förstå att det känns tråkigt för King. Men eftersom Årets Stora Byrå var en ny kategori för i år, blev det lite extra fokus på just den kategorin. När man lanserar en ny kategori är det inte konstigt att man vill lyfta fram den. Sunit har rätt. De kom etta i sin kategori. Men formellt har vi inte gjort något fel. I den informationen vi gick ut med var vi tydliga med alla vinnare i alla våra kategorier.

Men tycker du inte att det kan bli lite missvisande när F&B framställs som om de är bäst, när King de facto vann över dem?
– Det är svårt att säga att det är missvisande. Samtidigt beror det på hur man väljer att läsa informationen och hur media väljer att lyfta fram den. Man skulle till exempel kunna göra en nyhet per kategori.

Efter den här diskussionen – kommer ni att förändra tävlingen inför nästa år?
– Det är för tidigt att säga. Jag är helt ny på min post. Årets studie har jag inte haft så mycket att göra. Men jag och gänget på Regi kommer se över allting. Tävlingen ska alltid spegla verkligheten och det som händer i branschen.

Varför behövdes kategorin Årets Bästa Byrå?
– Byråbranschen i Sverige är till mångt och mycket en småföretagarbransch. Merparten av byråerna är ganska små jämfört med kundsidan. Därför ville vi titta lite extra på de riktigt stora kommunikationsbyråerna och premiera de som har lyckats, också eftersom det är intressant att veta hur de har lyckats.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News