Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Efterlyses: mer målgruppsanpassad reklam

Publicerad: 15 April 2016, 12:13

Foto: Pexels

När Jens Welin besöker Planning Award i Stockholm pratar han mycket om vad Sverige har att lära sig av USA när det kommer till att anpassa reklam för målgruppen. Genom att producera mer målgruppsanpassad reklam tror han också att man kan minska adblockers.


Ämnen i artikeln:

StarcomJens WelinPlanning AwardsPlanner

Jens Welin fick år 2013 ett toppjobb i Chicago i USA: Executive Vice President Managing Director på mediebyrån Starcom. Bakom sig då hade han en 18 år lång karriär för Starcom i Sverige och var under den tiden bland annat vd för Nordens verksamhet. Nu besökte han Sverige för att föreläsa på Planning Award i Stockholm, och precis som titeln på hans föreläsning antydde (24 månader på 24 minuter) sammanfattade han sina två år i USA på 24 minuter.

Fokus låg förstås mycket på att jämföra den svenska och den amerikanska marknaden och det Jens Welin tycker att Sverige har mest att lära sig av USA är att anpassa sin reklam bättre för målgruppen. Största problemet menar han är att data är så mycket mer privatiserat i Sverige än vad det är i USA.

– Det går att göra mycket mer med data i USA än i Sverige, men inom de kommande fem åren tror jag det kommer ske stora förändringar i det här i Sverige. Man måste lära sig att anpassa sig efter personers digitala spår och använda den datan för att nå målgruppen.

Jens Welin gör en liknelse med ett modemagasin. Däri finns en massa reklam, och nästan all reklam lämpar sig för läsaren som har valt att köpa magasinet.

– När reklamen är relevant för mig blir reklamen också positiv, och då vill jag inte ta bort den. Ett magasin utan reklam känns ganska tomt.

Han menar också att man med hjälp av bättre målgruppsanpassning kunde undvika att folk installerar adblockers. Orsaken till att många installerar adblockers tror Jens Welin är för att de får irrelevant reklam och det stör dem.

– Det vi ser är att fler och fler lägger till adblockers och en orsak till det är att de får för få budskap som de är intresserade av. Folk är mera benägna att tillåta reklam om den är relevant för dem.

Och det är här huvudtemat för seminariet kommer in: plannern. Som planner måste man kunna läsa sig in på målgruppen och nå ut med den reklam de verkligen vill ha. När Jens Welin får frågan om vilka egenskaper en riktigt bra planner ska ha, svarar han med de tre f:en.

– Det gäller att behärska de tre f:en: förklara, förtydliga och förstärka kända (och okända) fakta, men på ett sätt som skapar ny insikt och ger en språngbräda för kommunikationsarbetet.

Louise Lindberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.