Reklam
Efterlysning: Nu letar Resumé och Dagens Media efter marknadschefer som vill testa sin ad fraud
Publicerad: 6 februari 2023, 11:00
Få mer insikt om hur ad fraud drabbar ditt varumärke – och gör samtidigt branschen en tjänst.
Foto: BrianAJackson/Getty Images.
Med hjälp av amerikanske adfraudexperten Augustine Fou vill Resumé och Dagens Media nu ta reda på hur annonsbedrägerier drabbar svenska aktörer. Nu behöver vi branschens hjälp.
Ad fraud är ett enormt problem för marknadsförare – annonspengar i miljarder försvinner ner i kriminellas fickor varje år.
I fjol kartlade vi bland annat hur annonsbedrägerier går till och vilka som erbjuder ad fraud-tjänster. Nu vill vi ta granskningen vidare genom att undersöka hur drabbad den svenska marknaden är. Därför söker vi nu marknadschefer som kan tänka sig att vara med på den resan.
Via adfraud-forskaren Augustine Fou har vi fått tillgång till ett verktyg som kan mäta frauden för enskilda annonsörer. Ställer du upp och hjälper till får du en kostnadsfri rapport om hur din annons har drabbats i utbyte mot att vi får ta del av resultatet. På så vis får du inte bara mer insikt kring ditt varumärke – du hjälper också branschen framåt.
Förutsättningarna för testet är:
Att du låter oss ”följa med” på resan. Vi kan diskutera eventuell anonymitet.
Testet pågår i en månad för varje annonsör.
Annonsörerna behöver välja en kampanj eller två som de klistrar in en kodsträng i.
Detta går att mäta för kampanjer som går i sociala kanaler, som sök- och som displayannonser.
Varje annonsör en rapport av hur mycket ad fraud deras kampanj drabbats av.
Intresserad? Kontakta Yasmine Winberg yasmine.winberg@resume.se och Linnéa Kihlström linnea.kihlstrom@resume.se för att ta reda på mer.
Läs vår tidigare granskning av ad fraud
■ Vi tar jobb som frilansklickare – bedragarnas system för att komma runt botblockerare
■ Så slukar bottarna din annonsbudget
■ Vi bygger en aggressiv annonsbot och släpper lös den på Google – så funkar bedrägerierna inifrån
■ Cyberpolisen om ad fraud: ”Har inte hört ett ord från företag om det här”
■ Kristina Juhlin: ”Det ligger i allas intresse att motverka ad fraud”