måndag20 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Egyptens första kampanj efter Mubarak

Publicerad: 14 mars 2011, 07:20

Egypten tror på revolutionsturism. I förra veckan drog landet igång en global kampanj med rubriker som “Welcome to the country of peaceful revolution.”


Billy Andersson

billy.andersson@resume.se


Festen på Tahrir-torget i Kairo har knappt lagt sig och nu har platsen redan blivit reklam. “Tahrir - a square rocks the world”, står det i den nya reklamkampanjen från Egypten.

Egypten tar i vanliga fall emot 14 miljoner turister årligen. I år förväntar man sig at siffran faller under 10 miljoner men att det sedan ska snabbt återhämta sig. Prognosen är20 miljoner turister 2020.

Kampanjen ska gå i tv, print, utomhus och webb.

Det framgår av kampanjen att man drar fördelar av uppmärksamheten Egypten fick i samband med upproret mot president Mubarak.

– Den fredliga demokratiska revolutionen var en frisk fläkt i Egypten. Turistmyndigheterna ska nu fräscha upp sin marknadsföring, säger en talesman för turistmyndigheten till Travel Weekly.

Förre turistministern Zuheir Garana var en av de ministrar som greps vid revolutionen.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev