Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Egyptens första kampanj efter Mubarak

Publicerad: 14 mars 2011, 07:20

Egypten tror på revolutionsturism. I förra veckan drog landet igång en global kampanj med rubriker som “Welcome to the country of peaceful revolution.”


Festen på Tahrir-torget i Kairo har knappt lagt sig och nu har platsen redan blivit reklam. “Tahrir - a square rocks the world”, står det i den nya reklamkampanjen från Egypten.

Egypten tar i vanliga fall emot 14 miljoner turister årligen. I år förväntar man sig at siffran faller under 10 miljoner men att det sedan ska snabbt återhämta sig. Prognosen är20 miljoner turister 2020.

Kampanjen ska gå i tv, print, utomhus och webb.

Det framgår av kampanjen att man drar fördelar av uppmärksamheten Egypten fick i samband med upproret mot president Mubarak.

– Den fredliga demokratiska revolutionen var en frisk fläkt i Egypten. Turistmyndigheterna ska nu fräscha upp sin marknadsföring, säger en talesman för turistmyndigheten till Travel Weekly.

Förre turistministern Zuheir Garana var en av de ministrar som greps vid revolutionen.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.