Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ehrenstråhle tar brons i pr

Publicerad: 21 Juni 2018, 18:58

Pensionärslaget "Silver Snipers" ska visa att e-sport är för alla.

Ehrenstråhle tar hem ett bronslejon i kategorin pr – en kategori där Sverige hade få nomineringar.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2018PRCannes LionsReklamEhrenstråle

Det är kampanjen "We are the silver snipers" för Lenovo som lyckas kamma hem ett brons i kategorin. Silver Snipers blev i november 2017 som världens första seniora e-sportlag och fick under Dreamhack i uppdrag att bevisa att spelet Counter Strike inte bara är för millennials. Kampanjen fick internationell spridning i bland annat japanska, ryska och amerikanska medier.

Silver Snipers tog även guld i Månadens sociala medier i april. Under sin första vecka nådde man 614 miljoner människor världen över och kampanjsajten lockade besökare från 157 olika länder.

– Startskottet kom efter att kampanjen blivit uppmärksammad på Reddit, efter det fick vi uppmärksamhet över hela världen, sade Joakim Estemar, copywriter på Ehrenstråhle, då.

Sverige, som annars brukar vara framgångsrika i pr, har minskat antalet nomineringar. Under 2016 hade vi hela 18 shortlistade bidrag – förra året nio. I år blev det endast tre.

Magnus Jakobsson, creative director på Åkestam Holst, sa tidigare under veckan att man inte skickade in Ikeas Pee ad i pr.

– Vi valde till exempel bort pr för vår extremt framgångsrika annons ”Ikea pee ad” för att kunna tävla i innovation respektive titan.

Grand Prix i pr gick till AMVBBDO i London för kampanjen "Trash Isles" för Plastic oceans/Ladbible.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.