Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ehrenstråle lämnar Ehrenstråle

Publicerad: 14 april 2008, 09:17

Per Ehrenstråle, grundare av Ehrenstråle BBDO, lämnar byrån som han grundade 1972. Istället för pension väljer 65-åringen ett nytt steg i karriären på Halvarsson & Halvarsson.


Per Ehrenstråle lämnar Ehrenstråle BBDO.

– Jag har jobbat 36 år i reklambranschen så jag kan knappast kallas hoppjerka. Jag kände att jag stod vid en punkt där jag skulle antingen gå i pension eller ta ett steg till.

Steget blev till pr-byrån Halvarsson & Halvarsson. Där får Per Ehrenstråle titeln senior partner. Men det rör sig inte om något delägarskap.
– Nej. Det har jag gjort en gång. Vi sålde en del av byrån 1979. Sedan dess har jag varit anställd.

Per Ehrenstråle är civilingenjör från Chalmers i grunden. Han utbildade sig inom reklam och hamnade på Andersson & Lembke. 1972 startade han egna byrån Ehrenstråle. Redan 1979 blev byrån delvis uppköpt av BBDO. Byrån startade sedan kontor i London, där Per Ehrenstråle jobbade i fem år.
– Till slut köpte jag alla mina kläder på flygplatsen. Då var det dags att flytta tillbaka till Sverige.

BBDO hade också stora planer på att Ehrenstråle skulle ta steget över till USA.
– Men vi hade inte de resurserna. Vi fick dra i bromsen.

De senaste 20 åren har Per Eherenståle sedan jobbat på byrån som copywriter och strateg. Men nu lämnar han alltså byrån.

Hur blir det med namnet på byrån?

– Jag skulle gärna ta med mig det. Men samtidigt är det ett varumärke, så vi får se hur det blir.

Enligt Ehrenstråle BBDO:s vd Martin Kubu är det dock inte tal om något namnbyte.

– Nej, absolut inte. Vi kommer att fortsätta heta Ehrenstråle BBDO, säger Martin Kubu, som önskar  Per Ehrenstråle lycka till:

– Det är jättekul, det blir en nytändning för honom.

Ehrenstråle BBDO, som har drygt 20 medarbetare, omsatte 49 miljoner kronor i fjol, och byråintäkten låg på knappt 40 miljoner kronor.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.