Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Elbolag utmålas som svin

Publicerad: 25 oktober 2011, 09:58

Karlstad Energis nya reklamkampanj uppskattas inte av konkurrenterna. Uppklädda grisar ska symbolisera det ”svineri” som finns i branschen.


Annonsen.

Energibolaget Karlstad Energi går ut hårt mot sina konkurrenter i en ny reklamkampanj. Med bilder på grisar uppklädda till vad som ser ut som bolagsdirektörer vill man meddela konsumenterna att alla i branschen inte går att räkna med.

”Vissa elbolag är rätt opålitliga. Vill du hellre ha ett pris utan svinerier?”   står det på elbolagets hemsida. Där man kan man även läsa hur man räknar ut ett ”ärligt” pris.   

Kampanjen möttes av skarp kritik från konkurrerande företag. Malin Thorsén på Svensk Energi säger till TV4 Nyheterna Värmland att hon och flera andra är upprörda över hur branschen utmålas.

Sören Blomqvist , marknadschef på Karlstad Energi, håller inte med sina branschkollegor.

– Jag tycker inte att kritiken är befogad, vi vill upplysa konsumenterna om hur jämförelsen görs, säger han.

Han menar även att bolaget inte heller målar ut några särskilda aktörer.

– Vi påstår inte att det rör sig om hela branschen, utan endast ett fåtal.

Bakom kampanjen ligger den Karlstadbaserade reklambyrån Bulldozer.

Andreas Ekegren

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.