Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Eldrivna Polestar tar farväl av förbränningsmotorn i ny annons

Publicerad: 22 Januari 2020, 08:38

Acne lanserar elbilen Polestar 2 på den svenska marknaden med en printannons, utformad som en klassisk dödsruna.


Ämnen i artikeln:

AcnePolestar

Polestar är i dag ett helt eget bilvarumärke som härstammar från Volvo Personvagnars prestandabolag. Under hösten 2019 meddelade bolaget att de väljer Acne som global byrå med ansvar för marknadsföringen inför nya elbilen Polestar 2. Byrån lanserade då konceptet ”Goodbye Normal” där budskapet är att produkten kan bli en del av konsumenternas kamp för att bekämpa vanor, stereotyper och konventioner inom bilbranschen som de anser föråldrade och skadliga. Annonsen ”Mom’s Car” var en del av lanseringen och printen som tog farväl av det bekanta ljudet av en bil eftersom Polestar 2 är elektrisk och därmed tyst syntes bland annat i New York Times.

Nu lanseras konceptet i Sverige med printen ”Goodbye combustion engine”. En variant på en klassisk dödsruna där förbränningsmotorn hyllas för lång och trogen tjänst, för att slutligen tas farväl av till förmån för elmotorn.

– Många tänker kanske att det är för tidigt att prata om förbränningsmotorer på detta sätt med tanke på att de flesta bilar på gatorna fortfarande drivs av bensin. Men relativt snart kommer de flesta tycka det är pinsamt att rulla in på personalparkeringen i en fläskig SUV med V8, säger David Aronson, senior creative på Acne i en kommentar.

Annonsen går i tidningar som Dagens Industri, Svenska Dagbladet och Göteborgsposten. Den kommer även synas på utomhusenheter i tunnelbanan. Inom de närmsta månaderna kommer den lanseras på fler marknader runtom i världen.

– Kampanjen har ett avskalat, rent och stilfullt maner. I det som har kommit att bli ett kännetecken för såväl Polestars design som kommunikation” säger Nils Rylén, nordisk marknadschef på Polestar i en kommentar.

Annonsen är startskottet för en bredare ”Goodbye Normal”-kampanj som börjar rulla över hela Sverige.

Arbetsgrupp:

Acne

Executive Creative Director: Johan Bello

Client Director: Niclas Bergström

Account Manager: Daniella Dzijan

Account Manager: Alice Kruger

Creative Lead: David Aronson

Craft Lead: David Hammarström

Art Director: Matilda Blomquist

Art Director: Chris Hagberg

Copywriter: Rebecka Ståhl

Jr Copywriter: Joakim Lingström

Final Art: Patrik Gullbert

Final Art: Henrik Åkerberg

Planner: Matthew Hearle

Jr Planner: Kristina Båth

Polestar

Chief Marketing Officer: Tim Heldmann

Head of Marketing Nordics: Nils Rylén

Creative Director: Viktor Vahl

Head of Brand Experience: Magnus Brodd

Marketing Campaign Leader: Anna Falk

Head of Brand: Pär Heyden

Media Lead: Nina Bergman

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

AcnePolestar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.