Reklam
Electrolux torktumlar plagg innan de visas på catwalken
Publicerad: 2 mars 2017, 10:37
I en ny kampanj, producerad av Pool, utmanar Electrolux Whyred att tvätta och torktumla plaggen de visade upp på catwalken under Stockholm Fashion Week.
I höstas gick Pool vinnande ur Eletrolux/AEGs pitch för nordiskt samarbete. Tidigare samarbetade Electrolux/AEG med reklambyrån DDB.
Nu kommer den första kampanjen från samarbetet. Roland Hjort, grundare och huvuddesigner på Whyred, utmanas av Electrolux/AEG att tvätta och torktumla plaggen innan de visades på Stockholm Fashion Week.
– Vi är jättenöjda med den här kampanjen, säger Linda Tylestedt, kampanjchef för den Nordiska marknaden. AEG är ett av de varumärken vi kommer satsa mycket på i Norden och det här är helt rätt startskott på kommunikationen. AEGs nya maskiner klarar av att både tvätta och torktumla både ull och silke utan att påverka färg, fibrer eller struktur på klädesplagget. Även om det är märkt med antingen kemtvätt eller handtvätt – eller både och. Fashion Wash är det ultimata beviset att det går, vilket vi verkligen får fram i den här kampanjen.
I kampanjen berättar Hjort om de utmaningar kunder ställs inför när de ska tvätta mer exklusiva kläder.
– Idén till Fashion Wash fick vi tidigt i processen, säger Jenny Åberg Hüttner, copywriter på Pool. Sedan bestod utmaningarna mest i att försöka få till det med rätt varumärke, kunna time:a det med Stockholm Fashion Week för att fånga den dokumentära känslan, vilket var väldigt viktigt”. Med i kampanjen är förutom Whyred, är influensers från Norge, Danmark och Finland, med stort modeintresse och inflytande.
Kampanjen Fashion Wash kommer gå brett i hela Norden från och med måndag och handlar om att inte låta föråldrade tvättråd stå i vägen för nya moderna tvättmaskiner.
Uppdragsgivare Electrolux:
Linda Tylestedt, Campaign Manager Nordic
Ann Ålund, Project Manager Nordic
Thomas Chatzopoulos, Marketing Activation Director, EMEA Region
Arbetsgrupp Pool:
Arvid Axland, strateg
Johanna Bergbom, projektledare
Therese Andersson, produktionsledare
Eva Inde, produktionsledare
PJ Lindqvist, art director
Jenny Åberg Hüttner, copywriter
Emma Sandler, original
Cecilia Wassberg, praktikant
Produktionsbolag: Chamdin & Stöhr
Kirke Aillo Rodwell, regissör
Signe Falk, producent
Martina Stöhr, exekutiv producent
Influencers:
Saimi Hoyer
A New Kind of Love
Marianne Jemtegård