Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Elgiganten riskerar nytt vite för kaxig reklam

Publicerad: 24 november 2008, 12:55

Elgiganten och Mediamarkt har legat i luven på varandra under flera år. Striderna, som ofta slutat i Marknadsdomstolen, gäller bland annat att bolagen marknadsför sig allt för kaxigt. Nu har Marknadsdomstolen, igen, beslutat om interimistiskt förbud av Elgigantens marknadsföring.


Elgiganten har redan tidigare dömts för vilseledande reklam i Marknadsdomstolen och i fjol fick företaget betala 500 000 kronor för att ha brutit mot det tidigare beslutet. Anledningen var att företaget i sin marknadsföring använde påstående om att de hade det bredaste utbudet.

Den tidigare domen borde innebära att Elgiganten inte kan dömas igen. Enligt marknadsföringslagen hindrar en tidigare dom om förbud att en ny talan väcks mot samma svarande på grund av samma marknadsföring. Men nu har Marknadsdomstolen återigen dömt till Mediamarkts fördel. Domstolen ansåg att påståendena som Elgiganten nu använt inte hade exakt samma innebörd som de tidigare.

Det nu utfärdade interimistiska förbudet gäller bland annat påståendena ”Europas ledande hemelektronikkedja” och ”Billigast enligt svenska folket”.

Demem Nzeribe, chefsjurist på Media-Saturn Shared Services, kommenterar beslutet.
– Vi är mycket glada att Marknadsdomstolen återigen markerat tydligt mot Elgigantens vilseledande marknadsföring. Marknadsföring kan med fördel vara underhållande och kaxig, men Elgiganten vilseleder medvetet konsumenterna med felaktig information om både företagets ställning och produkternas pris.

Elgiganten förbjuds nu att i sin marknadsföring använda påståendena: Sveriges största hemelektronik- och vitvarukedja, Nordens största hemelektronikkedja, Europas ledande hemelektronikkedja, Europas ledande elektronikåterförsäljare och billigast enligt svenska folket. De får heller inte påstå något som påminner om dessa meningar.
Bryter Elgiganten mot förbudet riskerar de ett vite på 750 000 kronor.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.