Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 29 november 2018, 14:43
Foto: Skärmdump / Youtube
För två år sedan inledde Elgiganten och DDB Nord sitt samarbete med att lansera den hyllade julkampanjen "Säg det med en grej". Två år senare lanseras uppföljaren "Att ge mer".
Elgiganten och DDB Nord inledde sitt samarbete 2016 med julkampanjen "Säg det med en grej". Efter det har samarbetet mynnat ut i flera reklamkoncept. Nu släpper man den nya julkampanjen "Att ge mer", en uppföljare till filmerna från 2016.
I filmen får vi bevittna mötet mellan två generationer, där en liten flicka besöker en äldre släkting. Till en början verkar mannen vara en ensam individ, men flickan väcker upp minnen från hans förflutna som får honom att ge henne en present som hon ska minnas för evigt. En julklapp som stärker bandet mellan generationerna.
– Med filmen vill vi inspirera kunderna att ge julklappar med mening, så att de blir mer än bara en produkt. Vissa känslor och tankar kan vara svåra att uttrycka högt, men de går att få fram utan ord och genom symboliken i olika produkter. Det viktiga med en julgåva är oftast inte produkten i sig utan själva kontexten och tanken bakom, säger Johan Järnliden, marknadschef på Elgiganten, i en kommentar.
Reklamfilmen bygger på en undersökning där 4000 personer i Norden blivit tillfrågade om sina tankar kring julklappar. 64 procent av de tillfrågade svarade att det är roligare att ge än få och nio av tio ville ge en julklapp som mottagaren uppskattar.
DDB Nord har i samarbete med Bleck och regissören Rune Milton producerat filmen. Reklamfilmen kommer att sändas på tv, Sverige, Norge, Danmark och Finland, online och i sociala medier.
Här hittar du den nya julfilmen:
Alex Hartelius