Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 13 april 2022, 12:49
Foto: Marilyn Nieves
Reklamombudsmannen har återkommande fällt Ellos för vilseledande rea-erbjudanden. Trots en uppsjö av fällningar anser Ellos att de värnar om sina kunder och ”arbetar aktivt för att bidra till en ansvarsfull marknadsföring som är enkel och tydlig.”
Förra veckan klandrades Ellos för sjunde gången på två år av Reklamombudsmannen. Varje gång har det fällda budskapet från Ellos varit detsamma.
Ellos brukar precis som många andra e-handlare kommunicera reor och andra typer av erbjudanden till sina kunder via sms och mejl. Kampanjerna syns även på Ellos sajt i form av olika banners. I den senaste fällningen hade det Borås-baserade bolaget kampanjat om att det just då var ”30% rabatt* på dyraste varan, fäller fler än 500 varumärken” om man använde en viss kod. Asterisken gav gällande att erbjudandet inte inkluderade möbler. När anmälaren försökte beställa en Iphone framgick det dock att rean inte heller gällde elektroniska varor, något hen ansåg vilseledande.
Ellos å sin sida försvarar sig både med att de anser att begränsningarna för rean är tydliga och att Iphone ”är en produkt som mycket sällan sätts ner i pris om den inte är begagnad eller kommer med ett tillhörande abonnemang. Iphone har heller aldrig tidigare varit inkluderad i någon av annonsörens (Ellos reds. anm) kampanjer”
Det försvaret ger dock RO inte mycket för. Att Iphone är en produkt som i princip aldrig reas ut avfärdas exempelvis genom regeln att varje reklamenhet bedöms för sig.
”Reklamombudsmannen finner att en genomsnittskonsument inte omedelbart eller med ett minimum av ansträngning kan uppfatta att erbjudandet är begränsat utöver att möbler är undantagna. Skrivningen ”gäller på fler än 500 varumärken” liksom att förtydligande information lämnas i anslutning till kundens varukorg senare i köpprocessen, ändrar inte bedömningen” skriver RO i sitt beslut.
De senaste sex gångerna Ellos fällts har det varit liknande budskap, oavsett om mediet varit sms, email eller banners: Företaget har en rea som gäller för en stor del av produkterna, men inte alla. I vissa fall har specifika varumärken varit undantagna, i andra fall hela produktkategorier. Varje gång har dock RO varit kritiska mot hur begränsningarna kommunicerats.
Resumé har under dagen försökt ställa frågor till Ellos inköps- och försäljningsdirektör Sofia Ekensten. Genom vd-assistenten Charlotte Hanson återkommer hon bara med ett kort uttalande.
”Vi har haft en tillmötesgående dialog med RO och justerat i enlighet med deras bedömning. Vår utgångspunkt är alltid att värna om våra kunder och vi arbetar aktivt för att bidra till en ansvarsfull marknadsföring som är enkel och tydlig för våra kunder.”
Några frågor om hur hon ser på att de nu fälls för sjunde gången för samma typ av budskap vill hon inte svara på.
Resumé har även sökt Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig.