Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ellos sms-reklam fälls av RO

Publicerad: 1 juli 2020, 07:47

Reklamombudsmannen anser att Ellos varit för otydliga när de marknadsförde sina rabatter på 30 – 40 procent via sms.


Ämnen i artikeln:

EllosReklamombudsmannen

Ellos sms bestod av det kommunicerade erbjudandet: ”Happy shopping. Du får 40% på dyraste varan Ellos kollektioner & 30% på dyraste märkesvaran följt av medföljande rabattkoder. Anmälaren skriver att annonsören inte tydligt aviserar villkoren för erbjudandet, där 37 varor var exkluderande från rabatten.

I sitt svar skriver Ellos att kunder som väljer att lägga varor i varukorgen får informa­tion om erbjudandet och dess villkor samt att länken i sms:et leder kunden till villkoren.

Reklamombudsmannen går på anmälarens linje och konstaterar att sms:et inte kommunicerar begränsningarna i erbjudandet. Risken är därför stor att genomsnittskonsument uppfattar att det är 30 pro­cen­t rabatt på den dyraste märkesvaran, trots att så inte är fal­let. Reklamen är därför vilse­led­an­de.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

EllosReklamombudsmannen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.