Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 1 juli 2020, 07:47
Reklamombudsmannen anser att Ellos varit för otydliga när de marknadsförde sina rabatter på 30 – 40 procent via sms.
Ellos sms bestod av det kommunicerade erbjudandet: ”Happy shopping. Du får 40% på dyraste varan Ellos kollektioner & 30% på dyraste märkesvaran följt av medföljande rabattkoder. Anmälaren skriver att annonsören inte tydligt aviserar villkoren för erbjudandet, där 37 varor var exkluderande från rabatten.
I sitt svar skriver Ellos att kunder som väljer att lägga varor i varukorgen får information om erbjudandet och dess villkor samt att länken i sms:et leder kunden till villkoren.
Reklamombudsmannen går på anmälarens linje och konstaterar att sms:et inte kommunicerar begränsningarna i erbjudandet. Risken är därför stor att genomsnittskonsument uppfattar att det är 30 procent rabatt på den dyraste märkesvaran, trots att så inte är fallet. Reklamen är därför vilseledande.