Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Eminem skapar hajp för nya plattan – med fejkad läkemedelsreklam

Publicerad: 18 December 2017, 10:34

Har du också drabbats av Atrox Rithimus? Då behöver du ingen doktor. Rapparen Eminem driver med läkemedels- och kosttillskottsvärlden för att skapa intresse kring nya albumet Revival.


Ämnen i artikeln:

DeutschReklamReklamfilm

Atrox Rithimus är i själva verket en påhittad diagnos som pumpats in i den massmediala kroppen genom en sajt, videor på Youtube och utomhusreklam i amerikanska storstäder. Allt i en kampanj från Eminems skivbolag Interscope Records och reklambyrån Deutsch för att marknadsföra Eminems nionde studioalbum.  


Enligt Adweek pågick den fejkade läkemedelsreklamen i flera veckor utan att nämna artisten. I stället marknadsfördes ett nytt läkemedelsrecept, även om det knappast var otydligt att det rörde om en satir med formuleringar som:

”I learned Revival can help get and keep that shit under control.”

Reklamfilmens slutbudskap var dessutom “I won’t waste my one shot,” en referens till Eminems klassiska låt “Lose Yourself.”

Tittare som besökte hemsidan och ringde upp numret i kontaktuppgifterna möttes av samma budskap.

Sajten informerar besökarna att “i icke kliniska studier  non-clinical studies, upplever 100 procent av patienterna som använt Revival en lättnad av symptomen jämfört med 0 procent av personerna som tagit ”bullshit placebo”.

I en uppföljande video berättar skivbolaget att det rör sig om reklam för albumet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

DeutschReklamReklamfilm

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.