Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Emotionellt utan säljande budskap när Volvo samarbetar med Sky

Publicerad: 25 augusti 2017, 09:17

Foto: Volvo / Sky Atlantic

Volvo fokuserar på människoöden snarare än bilar i ny sjuminutersspot producerad i samarbete med Sky Atlantic.


Ämnen i artikeln:

VolvoReklam

"Human made stories" är Volvos senaste reklamkoncept som produceras i samarbete med brittiska Sky Atlantic. Filmerna har gjorts tillgängliga via Sky Atlantics on demand-tjänst där de tre tidigare episoderna laddats ned över 600 000 gånger.

Nu presenterar den svenska bilfabrikören nästa kapitel i serien – Music of the mind. I en sju minuter lång spot får tittarna följa den brittiska violinisten Rosie. Precis som de tidigare delarna är Music of the mind känslofylld och sätter människoöden i centrum snarare än själva produkten. Volvos bilar förekommer endast i två svepande sekvenser.

– Nyckeln inom all typ av branded content är att produkten måste integreras i berättelsen och inte bli ett störande element. Lyckas man inte med det kommer folk helt enkelt att stänga om de känner sig utsatta för reklam, berättar Andy Lockley, creative director på Valenstein & Fatt, byrån bakom filmen för AdFreak.

Lockley menar vidare att huvudbudskapet i filmerna är Volvos filosofi om att det är människor och våra beteenden som driver världen framåt, inte bilar.

Som ung drabbades Rosie av en olycka som orsakade en allvarlig hjärnskada och därmed tystade hennes fortsatta karriär inom musiken.

Med hjälp av modern teknik som scannar av hjärnvågor och översätter dem till noter kan hon dock 29 år senare åter ta plats bland orkestern.

– Vi ville söka upp emotionellt engagerande och intellektuellt utmanande historier som stämmer överens med vad vi definierar som Volvos målgrupp – modiga pionjärer. Människor som gör saker och ting annorlunda, utmanar konventioner och hittar deras egen väg i livet, avslutar Lockley.

Se de tidigare delarna från "Human made stories"-konceptet nedan.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

VolvoReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.