Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

En biocheck – den bestående julklappen?

Publicerad: 22 Oktober 2019, 11:32

Fidget spinners, mössor, dansande plastblommor och Tamagotchi. Årets julklapp har genom åren varit mer eller mindre märkliga. I årets julkampanj vill Filmstaden berätta om julklappen som enligt dem står över alla trender.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Sedan 1988 har branschorganisationen Svensk Handel årligen utsett Årets julklapp. Vinnarna är inte bara de som organisationen ser som årets storsäljare utan är även produkter Svensk Handel anser spegla samtiden. Och med tanke på att trender kan komma lika snabbt som de går kan vinnarklapparna i efterhand framstå som smått bisarra.

Den insikten har Filmstaden, tidigare SF Bio, tagit tillvara på i sin årliga julkampanj. I kampanjen påminner man om att ett presentkort är en present som står sig över tid.

– Ett biobesök är en upplevelse som alltid går hem och som funkar för alla åldrar. I årets julkampanj har vi tillsammans med 13 gjort en tidsresa i julklappsträsket och lyft fram prylar och objekt som spänner över generationer och som får människor att dra på smilbanden av igenkänning samtidigt som vi lyfter fram biobesöket som den evigt rätta julklappen, säger Carolin Högmyr, marknadschef på Filmstaden Business.

Kampanjen är framtagen av reklambyrån 13 medan filmerna är regisserade av Gustav Egerstedt på Film de Liberté och fotade av Lasse Kärkkäinen. Den kommer att synas på Filmstadens biografer, digitala skärmar och app samt hos återförsäljarna ICA, Coop och Reitan.

– För första gången har vi gjort en gemensam kampanj för presentkort och företagsbiljetter vilket är logiskt då vi ju säljer samma sak - en bioupplevelse - till en oerhört bred målgrupp som består av allt från mormor, kollegan, kompisen eller chefen, säger Anna Marcusson, produktchef för presentkort på Filmstaden.

För att väcka lite extra uppmärksamhet kring kampanjen har man även satt upp kampanjsajten alltidrattjulklapp.se där användare uppmanas ladda upp egna exempel på mer eller mindre lyckade klappar.

– Kampanjen har ett humoristiskt anslag, men under allt finns en större fråga tycker jag kring alla mer eller mindre onödiga prylar vi ger varandra kring jul. Det som verkligen ger oss betydelsefulla och ofta långvariga minnen är ju faktiskt upplevelser, säger Carolin Högmyr.

Arbetsgrupp 13:

Projektledare: Mattias Bohlin Copy: Jens Englund
Art Director: Nima Stillerud Original/formgivning: Olof Rogbrandt
Byråproducent: Markus Ahlm, Colony Regissör: Gustav Egerstedt, Film de Liberté
Producent: Anders Eklund, Film de Liberté

Filmstaden Business:
Carolin Högmyr, Marknadschef
Katja Serrander, Creative Manager
Marina Ljungberg, Digital Marketing Manager
Emma Sjöö, Marknadskoordinator
Filmstaden:
Anna Marcusson, Produktchef
Emelie Hilmersson, Sälj & marknadskoordinator

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.