Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

En blir två

Publicerad: 14 Januari 2008, 13:34

Den första januari i år splittrades 20-åriga DM Konsult upp i två separata bolag: Smicker och Dubblera. – Vi var kända för att vara duktiga strateger men inte speciellt kända som kreatörer. Nu förtydligar vi verksamheten, säger Pepe Larsson , ny vd för Smicker.


1987 startade Staffan Elinder DM Konsult, ett konsultföretag inom kundutveckling och relationsmarknadsföring. 20 år senare, den första januari i år, tog Elinder nästa steg i företagets historia och delade upp bolaget i två separata bolag, Smicker och Dubblera.

Pepe Larsson, Staffan Elinder och Lars Lindqvist.

DM Konsult har under åren bland annat arbetat fram relationsprogram som SAS Eurobonus, Volvo personvagnar, Ikea Family, Statoil, Ica- och KF-kort. Enligt Elinder var gränsen nu nådd för hur mycket företaget kunde utvecklas vilket ledde till att han 2006 tog beslutet om att förändra företaget. Han tillsatte en ny styrelse som Lennart Engelhart blev styrelseordförande för och 2007 rekryterades Pepe Larsson från Trackster för att ta över den kreativa delen.

– Våra befintliga kunder har varit nöjda men vårt största problem har varit att attrahera nya kunder inom vissa områden. Vi har varit kända för att vara duktiga strateger men inte speciellt kända som kreatörer, säger Pepe Larsson , vd för Smicker.

Vid årsskiftet var arbetet klart och byrån splittrades i de två nya bolagen. Det kreativa arbetet samlades i Smicker under ledning av Pepe Larsson och det strategiska i Dubblera under ledning av Lars Lindqvist, som varit anställd på DM Konsult sedan år 2000. DM Konsult finns nu kvar som ägare till de bägge företagen men har från och med den första januari ingen verksamhet mot kunder.

– Vi har varit för breda, nu förtydligar vi verksamheten. Smicker ska satsa på långsiktig hållbar kommunikation och målet är att kunderna ska bli de mest lönsamma och uppskattade i sin bransch, säger Pepe Larsson .

Smicker har vid starten åtta anställda. Dubblera har fem. Planen är dock att båda företagen ska nyanställa under året. Smicker räknar med att rekrytera tre till fyra personer och Dubblera två.

Hur ska ni kommunicera förändringen?
– RM/DM branschen har aldrig fått låna de stora högtalarna och vi har inte råd att marknadsföra oss med någon stor kampanj. Vi kommer att busa lite med kunderna och våra konkurrenter, säger Pepe Larsson.

Vad blir den stora skillnaden för era kunder med den här uppdelningen?
– De kommer att märka att vi lägger ner mer arbete i början av ett projekt. Tidigare har störst fokus legat mot slutet. Kunderna är företagets viktigaste del och det måste högre upp på agendan. Det är där Dubblera kommer in, säger Lars Lindqvist.

Uppdelningen av DM Konsult.

Dubblera, som egentligen skulle ha hetat Kafka om allt gått som de ville, ska jobba högre upp i organisationen. De ska jobba närmare ledningen på företagen och fokusera på kundkommunikation och kundstrategi.

– Enkelt uttryckt så ska Smicker jobbar med företagen och ut och Dubblera med företagen och in, säger Lars Lindqvist.

– Tidigare var man i branschen stolta över att kunna ha strategi och kreativitet i ljuv harmoni men marknaden ställer hela tiden nya krav. För att kunna ta kommunikationsmarknadsföring till en ny nivå behöver vi ta isär dessa delar. Det är lite som kokta grodan, man märker inte riktigt att det är varmt i vattnet förrän man är kokt.

Vad har ni för mål 2008?
– Etablera oss med våra nya varumärken och visa vad vi har att erbjuda. Vi har också varit med i en hel del pitcher under hösten. En del av dem som till exempel SF Bio har vi precis fått men vi väntar fortfarande på svar från en del, säger Pepe Larsson .

CV Pepe Larsson, 46

Vd för Smicker
Pepe Larsson  började den 1 september 2007 som byråledare och creative director på DM Konsult med uppdraget att bygga upp och planera för det nystartade dotterbolaget Smicker.
Jobbade under 2007 med kunder som Agria, Ikea Family, Cramo, Motormännen, SF Bioklubben och Volvo.
Har tidigare arbetat som regional creative director på Trackster och Framfab och som creative director på Netsolutions. Har även tidigare varit ad på bland annat Lowe Brindfors, Liberg Thompson/JWT och Arbmans.

CV Lars Lindqvist, 52

Vd för Dubblera
Lars Lindqvist började år 2000 på DM Konsult. Han har under de senaste sju åren arbetat som strateg och projektledare på byrån. Han har varit delaktig i flera framgångsrika kundutveckling och lojalitetsprogram som till exempel Ikea Family, Saab Drivers Club, Statoil och Volvo Personvagnar.
Innan DM Konsult har Lars Lindqvist haft flera ledande befattningar inom försäljning och marknadsföring. Närmast kom han från affärsinformationsföretaget Dun & Bradstreet där han var marknadschef.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.