Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"En bra final på ett bra år"

Publicerad: 28 November 2011, 14:17

Den europeiska journalistjuryn imponerades av Jung von Matts interaktiva jakt efter den nylanserade Mini Countryman. Kampanjen tog både ett Grand Prix och ett guld i direktkonsumentkategorin.


Ämnen i artikeln:

Johan JägerJung von Matt

Förra hösten jagade stockholmarna varandra genom staden med sikte på en Mini Countryman. Kampanjen fick stor uppmärksamhet och har fått fina utmärkelser under året. I fredags kammade the Mini Getaway hem även ett Epica Grand Prix.

– Det här känns verkligen jättekul. Det är en fin final på ett bra år. Nu är det ju förstås Eurobest kvar och även där får man ju vågas hoppa, säger Johan Jäger, exekutiv cd.

Rätt timing kombinerat med en unik sammansatt idé är guldregnskonceptet, tror han.

– Säkerligen har många tänkt i samma banor som vi, tekniken har ju funnits där ett tag men vi lyckades få ihop det på ett kommersiellt gångbart sätt exakt i rätt tid.

Hur väcktes idén?
– Du vet ju hur det är med idéer. De kommer och går. Men i det här fallet fick vi möjlighet att komma på något som var engagerade mer på djupet, vid sidan om print och tv. Den här kampanjen skapade ett oslagbart engagemang.

– Och Mini gillade ju konceptet så mycket att de nu tar det till Tokyo.

Vad betyder det här priset?
– Det betyder mycket på olika nivåer. Dels för att kunderna borde titta mer på byråer som lyckas bra i tävlingar. Men också för att byråer som vinner tävlingar består av tävlingsinriktade anställda. De gör allt för att vinna över konkurrenterna. Dessutom är prisbelönta byråer viktiga vad gäller rekrytering.

Hur firar ni vinsten?
– Jag är hemma och är sjuk idag, så jag hoppas att de väntar med champagnen till imorgon.

Amina Djemili

Ämnen i artikeln:

Johan JägerJung von Matt

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.