Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”En dag i veckan ska fyllas med skapande”

Publicerad: 4 Januari 2011, 09:49

Reklambyrån Gyro HSR inför mötesfria fredagar. Då ska tiden i stället enbart ägnas åt själva kärnan i verksamheten. – En hel dag i veckan ska vi ägna oss åt det som vi faktiskt anlitas för, det som skiljer oss från pratmakarna – vi ska skapa!, skriver Björn Rietz, cd och kreativ chef på Gyro HSR i ett blogginlägg.


Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

Björn Rietz. Foto: Björn Elgstrand.

Reklambyrån Gyro HSR hade stora framgångar i 100 Wattaren där man både kammade hem kategorin Samhällsreklam och tog silver i kategorin Smart reklam. Nu vill byrån snäppa upp sig ytterligare kreativt och med relativt nya kreativa coachen Björn Rietz i spetsen inför man till det nya året därför mötesfria dagar. Dagar som istället ska fyllas med enbart kreerande.

– Vi gör det därför att när en byrå växer och får mer att göra behöver man vara uppmärksam på att det inte stjäls mer tid från vår huvudsakliga gärning, det vill säga att skapa, säger Björn Rietz till Resume.se.

I ett blogginlägg skriver Björn Rietz att de sociala medierna tar upp för mycket tid, tillsammans med de interna och externa mötena. Därför inför man på byrån en dag i veckan som helt avsätts till rent kreerande.
– På Gyro börjar vi det nya året med mötesfria fredagar. Inga kreatörer får sitta i interna eller externa möten som är avsedda för information, presentation, planering, uppföljning, strategi, vare sig fysiskt eller per telefon.  Och förhoppningsvis gillar man att hitta på så mycket att facebookandet och allt det andra socialsurfandet kan vänta en stund, skriver Björn Rietz i blogginlägget.

Se blogginlägget i sin helhet nedan:

Björn Rietz inlägg om mötesfria dagar

”Mötesfria fredagar.

När dagen var över, när min gode vän projektledaren släckt lampan och gått hem till fiskpinnar och bolibompa och innebandyn, då gick copywritern på sitt andra skift. När allt var sagt och avgjort, analyserat, klubbat och bestämt återstod bara att skapa det vi enats om i alla dessa möten.

Jag har sagt det många gånger förr: jag är stolt över att få verka i en bransch där ett bord inte är ett bord på ritbordet utan först när det är snickrat, fernissat och står stadigt på fyra ben. The art of doing. Det förefaller som om vi ges allt mindre tid till skapandet eftersom vi måste ägna mer tid åt snackandet.

Klart att vi måste veta i vilken riktning vi ska färdas, men det är när vi alla förväntas bli navigatörer och ingen ges tillräcklig tid till att fylla seglen med vind, ägna sig åt det som gör att vi får fart genom vattnet som jag blir orolig för verksamheten. Min egen såväl som för hela vår industris verksamhet.

Avarterna har knackat på min dörr länge nu. I en krönika i Resumé för sex år sedan berättade jag hur jag förklarade för vd:n för den stora byrån i Melbourne där jag var creative director, skillnaden mellan DDB Melbourne och Paradiset DDB. Volym, sa jag till Andrew, vd:n. DDB Melbourne med drygt hundra anställda levererade en knapp fjärdedel av vad Paradiset DDB hade gjort ett par år tidigare på fyrtio anställda.
Det gjorde inget, menade Andrew, man fick bra betalt för alla administratörer som satt med på möten och ingav trygghet och professionalism. Men Andrew, du kan inte powerpointa oss till att bli det varumärke inom vår industri som vi måste vara för att bli lönsamma, försökte jag. This is how we do it and the clients are happy, slog han ihjäl mig med.

Om kunderna var så nöjda med att vi tog betalt för snack framför handling, hur kom det sig då att så få nya kunder var intresserade av oss? Borde inte alla dessa busglada uppdragsgivare sprida ryktet om vår fantastiska förmåga att skapa övertygande powerpointpresentationer? JA, borde alla skrika i kör, en sådan byrå ska vi ha! Men kören av imponerade kunder var mer lågmäld än fallande nysnö på julafton.

Då kommer jag osökt in på ett ämne som lever parallellt med detta. Varför avsätter vi inte en dag i veckan då vi inte sitter i några som helst möten, inte planerar, inte förbereder, inte svarar i telefon var sjunde minut, inte heller kollar mailen lika ofta som vi andas eller går in på facebook,resumé.se/dagensmedia.se/di.se/youtube/myspace/newsmill stup i kvarten… Istället skulle vi ägna en hel dag i veckan åt det som vi faktiskt anlitas för, det som skiljer oss från pratmakarna – vi skulle skapa! En dag som vi ägnar oss åt arbete istället för att träffas, förbereda och leka. En dag åt det som kunderna faktiskt betalar oss för att göra – dvs göra skillnad.
Fortfarande gäller 80/20-regeln i min värld. 20% inspiration och 80% eget skapande. Det är i skapandet, skrivandet som vi kreatörer förlorar oss själva. Tiden står still. Idag har vi vänt på det, säger man mig. 80% seminarier, youtubande, bloggläsande (du är väl off duty just nu?), magasinsbläddrande, trailertittande, nedladdande, dataspelande… och så i bästa fall 20% eget skapande.

Tills den dagen kommer återfinns jag bakom tangenterna när mina söner släckt ljuset i pojkrummen, när middagsdisken är avklarad, när tvätten är hängd och dagens möten är blott ekon av ambitioner som i bästa fall utgjort föreberedelser för arbete., skrev jag för länge sedan.

Nu har dagen då kommit! På Gyro börjar vi det nya året med mötesfria fredagar. Inga kreatörer får sitta i interna eller externa möten som är avsedda för information, presentation, planering, uppföljning, strategi, vare sig fysiskt eller per telefon.  Och förhoppningsvis gillar man att hitta på så mycket att facebookandet och allt det andra socialsurfandet kan vänta en stund. ”

Björn Rietz.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.