Reklam
En dag kvar – Sverige presterar redan bättre än förra året
Publicerad: 20 juni 2019, 14:26
När näst sista dagen av Cannes Lions går mot sitt slut kan vi konstatera att svenska byråer hittills kammat hem 13 lejon, vilket redan är fler än under floppåret i fjol.
Under torsdagskvällen står det klart att Sverige hittills vunnit två Grand Prix i årets upplaga av Cannes Lions. Vad som började som en mycket svag utdelning för svensk räkning har tagit sig rejält. Tidigare i veckan tog Forsman & Bodenfors hem ett Grand Prix för sin säkerhetskampanj "The E.V.A Initiative". Och ikväll står det klart att byrån får sällskap i finrummet av RBK, som prisas för klimatkortet "DO Black" – detta i kategorin creative ecommerce.
Ytterligare lejon som tillkommit under dagen är ett guld till "The E.V.A Initiative" i brand experience & activation, ytterligare ett silver och ett brons till RBK-kortet samt ett silver till Ingo för Burger King-kampanjen "Not Big Macs".
Det har varit mycket prat i början på veckan om huruvida Sverige gör ett floppår i Cannes Lions eller inte. Även om utdelningen totalt sett ligger långtifrån åren före 2018 ligger vi på snittet av hur många lejon som delas ut generellt sett. Då tre procent av inskicken i snitt lämnar Cannes med ett lejon, och Sverige anmält totalt 439 insick i år, ligger vi precis i fas med 13 lejon.
Byråtoppen näst sista dagen av Cannes Lions 2019:
Forsman & Bodenfors: 1 Grand Prix, 2 guld, 1 silver
RBK: 1 Grand Prix, 1 silver 1 brons
Ingo: 2 silver, 2 brons
Edelman Deportivo: 1 brons
Nord DDB: 1 brons
Slutresultat tidigare år:
2019 (hittills): 2 Grand prix, 2 guld, 4 silver, 5 brons
2018: 3 guld, 3 silver, 6 brons
2017: 2 Grand prix, 2 guld, 1 silver, 13 brons
2016: 2 Grand prix, 1 titan. 9 guld, 15 silver 1 glas, 25 brons
2015: 1 Grand prix, 2 guld, 5 silver, 16 brons
2014: 2 Grand Prix, 9 guld, 10 silver, 12 brons