Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 26 November 2009, 16:04
I dag lever 385 000 barn i förhållanden där alkohol har en stor roll. IOGT-NTO:s julkampanj ”Alla barn har rätt till en vit jul” tillägnas alla de barn som vill ha en jul utan alkohol.
Systembolaget har sin säljtopp veckorna innan jul. Johanna Bergkuist, kommunikationschef på IOGT-NTO, vill lyfta frågan om alkohol alltid måste finnas.
– Julen är ju barnens högtid. Vi kommer därför, i samband med kampanjen, skapa aktiviteter dit alla är välkomna, nyktra.
Dessutom har IOGT-NTO tillsammans med ANR BBDO tagit fram en ny varumärke- och kommunikationsplattform. Varför?
– Kännedom och kunskap kring vad IOGT-NTO gör har minskat, framför allt i storstäder och bland yngre målgrupper. Som ett av målen 2015 vill vi vara ett välkänt och starkt varumärke, säger Johanna Bergkuist till Resumé.
IOGT-NTO beskriver hur alkoholbranschen såväl som livsstilsmedia har mutat in att alkohol ska associeras med roligt.
– Det dricks vin överallt. I inredningsreportagen står vinglasen fyllda på borden och på föräldramöten serveras vin i stället för kaffe. Här vill vi vara med att förändra bilden, säger Johanna Bergkuist.
Kund: IOGT-NTO
Byrå: ANR BBDO
Uppdragsgivare: Johanna Bergkuist och Stefan Bergh
Arbetsgrupp: Sara Kolbäck copy, Andreas Lönn ad, Pontus Karlsson projektledare, Christina Rudling produktionsledare, Anna Jensen planner
Medieköp 2008: Ingen uppgift
Matilda Sundåker