Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

En fet succé

Publicerad: 5 oktober 2011, 15:02

För reklambyrån Relevans blev tävlingen Hela Skånes bästa reklam startskottet för en rolig kreativ process och en viktig kampanj. För läkemedelsföretaget Astellas innebar tävlingen att hudsalvan Locobase fick fördubblad försäljning. På fredag är det sista chansen att lämna in bidrag till årets omgång.


Ämnen i artikeln:

Relevans

Relevans prisades förra året.

Marknadsföring är ett kreativt arbete, men inom läkemedelsvärlden är det inte nödvändigtvis en sanning.
– Det är väldigt mycket klichéer inom läkemedelsvärlden. Ingen vill sticka ut och i slutänden blir det mest som information, säger AD:n Ludvig Svartz.

Tävlingen Hela Skånes bästa reklam öppnade dock möjligheter till en helt annan typ av kreativitet för Helsingsborgsbyrån Relevans. 2009 upptäckte de tävlingen och började fundera över ett bidrag.
– Vi hade arbetat med Astellas tidigare, och vi funderade på om de hade någon produkt som vi kunde använda i tävlingen, säger projektledaren Sophia André Klingspor.

Hudsalvan Locobase repair var svaret. En salva med två huvudegenskaper: den är fet och den reparerar huden.
– Vi ville särskilja oss från skönhetsprodukter, samtidigt som vi tog fasta på produktens huvudegenskaper, säger Ludvig Svartz.

Det först lämnade bidraget kvalificerade in sig på topp tio i tävlingen. Det gav möjligheten att annonsera billigt i skånska dagstidningar.
– Men sen ville vi testa det mer i verkligheten, och det var då vi körde med den stora husvepan och ”Vi utför också feta reparationer, säger Ludvig Svartz.

Allra viktigast för Relevans var kanske snarare att Astellas gillade idén och ville fortsätta. Tidigare hade de inte satsat särskilt på Locobase, men nu utvecklades kampanjen i flera steg. Från att vara en lokal kampanj i Skåne växte den till att gälla resten av Sverige och Köpenhamn, och i ett kommande steg kommer kampanjen att gå även i Norge. Efter den första omgången fördubblades försäljningen av salvan.

– Det har varit sjukt roligt att jobba med detta, säger Ludvig Svartz.

Konceptet går också att bygga vidare väldigt länge menar han.

– Det har varit extremt roligt att platsanpassa konceptet. När vi körde kampanjen i tunnelbanan kunde vi skapa illusionen av att det pågick reparationer där nere, samma sak på baksidan av bussarna, säger han.

För Relevans blev det ett sätt att visa upp sig. Till skillnad från tidigare då man mest hade arbetat med mindre publika kampanjer tog man nu steget ut i offentligheten.

På fredag är det sista chansen att lämna in bidrag. Läs mer om tävlingen och hur du gör för att lämna bidrag här.

Ämnen i artikeln:

Relevans

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.