Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"En grov idé, finstämt utförd"

Publicerad: 22 oktober 2011, 09:07

Adamsky kunde plocka med sig såväl Folkets Pris som ett silver i kategorin Bästa Reklamfilm från Roygalan i torsdags. För Resume.se berättar vd:n Alexander Aaseby om vinnarfilmen, vikten av att ge tillbaka till tittarna och vad reklamfilm har gemensamt med Gula Sidorna.


Alexander Aaseby.

Alexander Aaseby var, som en av fyra grundare, med och startade Adamsky 2003. Från början var man en renodlad fotoagentur men snart insåg man möjligheten att bredda verksamheten till att även innefatta filmproduktion. En verksamhet som Alexander Aaseby, i dag vd för företaget, var med och satte upp.

På Roygalan i torsdags plockade Adamsky hem Folkets pris med ”Gungan” för kunden Adressändring. Man fick även ett silver i kategorin Bästa Reklamfilm.
– Det känns otroligt roligt. Reklamfilm handlar om att vinna folkets pris varje dag och varje kväll. Det här priset blir ett kvitto på att vi har lyckats. Dessutom i kombination med att vi fick ett silver i Bästa Reklamfilm. Det är häftigt att folk väljer att engagera sig i reklamfilm. Det visar att vi som bransch gör bra grejer.

Filmen visar en ung kvinna som får sin post, bestående av en sexgunga och vuxenblöjor, öppnad av sin föräldrar.
– Folk uppskattar humor. Det är en grov idé men finstämt utförd. Sedan jag tror att det är bra att det är kvinnliga huvudroller, säger Alexander Aaseby som samtidigt passar på att berömma kunden:

– Adressändring var modiga. Det är inte självklart att en sådan kund gör den här typen av film. Men de var med på att ta ut svängarna.

Många av de bidrag som i år var nominerade till Folkets Pris och Bästa Reklamfilm hade tydliga humoristiska inslag. En svensk tradition, menar Alexander Aaseby.
– Det vi gör väldigt bra i Sverige är väl framför allt humor och ”slag i magen”-grejer, som till exempel ”Matkassen”. Men det som framför allt sticker ut med de bidrag som var nominerade i år är att de är så väldigt mycket bättre än det mesta som görs.

Alexander Aaseby anser att reklamfilmsmakare i dag ofta glömmer att den som tittar på reklamen vill ha något tillbaka direkt – inte bara ”när de löser in kupongen”.
– Ta vår film som exempel: där får du i alla fall ett skratt. Det blir en schysst överenskommelse med tittarna: här får du skratta lite grann samtidigt som du tittar på när jag berättar lite om min verksamhet.

Han menar att man i dag kan se en polarisering där vissa företag satsar allt mer på bättre och mer påkostade produktioner samtidigt som andra går i rakt motsatt riktning – för att istället satsa på andra kanaler.
– Det görs hela tiden tiden väldigt bra reklamfilm av otroligt duktiga regissörer och produktionsbolag. Däremot är effekten av reklamfilm ifrågasatt och mycket pengar rör sig mot internet. Det gäller att hitta nya format. Reklamfilm är litegrann som Gula Sidorna, den kommer inte att finnas i den här formen för alltid.

I dag utgör film ungefär 25 procent av Adamskys verksamhet.
– Vi kommer att fortsätta bygga filmdelen i Adamsky. Vi vill bara göra fler, större och bättre filmer hela tiden. För oss är film bara i sin linda.

Tio personer arbetar i dag på Adamsky, fyra av dessa är producenter och lika många agenter. Dessutom har man ett stort antal frilansade kreatörer knutna till sig.

2010 omsatte Adamsky 46 miljoner kronor.

</div><hr />

Christian Ström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.