Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

En kampanj värd en diamantnyckel

Publicerad: 19 mars 2010, 06:59

Igår korades vinnarna i Swedmas reklamtävling Guldnyckeln. Finaste priset, diamantnyckeln, gick till Esters kondomkampanj för Lafa.


Ämnen i artikeln:

GuldnyckelnSwedma

I den belönade kampanjen skickades 100 000 numrerade kondomer ut. Mottagarna ombads sedan att dela med sig av kondomens öde på kampanjbloggen Kondom08.

Här är övriga belönade kampanjer:

DM till konsument – Enskilt bidrag
Guld: P-botskonverteraren - För Sportspec av GOSS Reklambyrå
Silver: Hjälten - För Radiotjänst i Kiruna AB av Draftfcb
Brons: Akta lacken - För Mjuk Biltvätt av GOSS Reklambyrå

DM kampanj till konsument – integrerad
Guld och diamant: Vart tar 100 000 kondomer vägen i sommar? För LAFA,  enhet för sexualitet och hälsa av ESTER
Silver: Rädda julen! För KRAFT/Marabou av Ogilvy Stockholm
Brons: Go insane! För Gröna Lund av Pool

DM till företag – Enskilt bidrag
Guld: De brand- och vattenskadade breven - För Nexans av Mecka
Silver: Bumerangeffekten - För Pelly Butiksinredningar AB av  Stendahls
Brons: Plagiatet - den största hyllningen - För Posten av Åkestam  Holst

DM kampanj till företag – integrerad
Guld: De Utvalda - För Volvo Sverige Personbilar  AB av Smicker
Silver: Reklamcupen print 2009 - För DN Annonsförsäljning av TOL –  tackolov
Brons: Ta makten - För Nordnet Pensionsförsäkring av Garbergs

DM för ideella organisationer
Guld: 3 av 4 - För Barncancerfonden av Customersonly
Silver: En riktigt stor julklapp - För SOS-Barnbyar av Trackster
Brons: Amnesty Sms-aktivist - För Amnesty International av  Mobiento

Lojalitetsprogram/-kundprogram konsument
Guld: SJ Prio - Ett kundprogram med ännu mer poäng av MRM Starsky för SJ
Silver: Du missar väl inte poängen – SF Bioklubben av Smicker för  SF Bio AB
Brons: Din guide till nästa smultronsställe av Smicker för Svenska Turistföreningen

Lojalitetsprogram/-kundprogram företag
Guld: Rekrytera Volvo Pro Drivers av Smicker för Volvo Personvagnar

Analyspriset:
Guld: Inspirationsprogram för våra färskingar av Smicker för  Svenska Turistföreningen
Silver: Premieobligation 09:2 av MRM Starsky för Riksgälden
Brons: Åhléns Klubb Barn av Kaplan RM för Åhléns AB

Sökmarknadsföringspriset
Guld: Daniel & Victoria av Relevant Traffic för Swedbank

Årets COPY
Guld: Jesper Eronn, DraftFCB för Radiotjänst i Kiruna och  kampanjen Hjälten
Silver: Hanna Landing, Ogilvy för KRAFT/Marabou och kampanjen Rädda  Julen!
Brons: Lasse Kampe, Mecka för Nexans och  kampanjen de brand- & vattenskadade breven

Årets AD
Guld: Kalle dos Santos och Petter Lublin Lowe Brindfors för Folkoperan och kampanjen Konsuln
Silver: Magnus Wendel, IK Stockholm för Amnesty International och kampanjen Nu vet du
Brons: Gustav Egerstedt, Mårten Hedbom och Alex Slagare, Saatchi & Saatchi för Elmsta 3000 Horror Fest och kampanjen Cannibal Buffert

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

GuldnyckelnSwedma

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.