Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

En mörkhyad man blir “tvättad” till vit i kritiserad reklamfilm

Publicerad: 30 Maj 2016, 08:51

Det kinesiska varumärket Qiaobi kritiseras starkt för deras rasistiska reklamfilm. Nu försöker varumärket febrilt göra sig av med filmen där en mörkhyad man "tvättas" till en kinesisk man.


Ämnen i artikeln:

ReklamRasismKina

I reklamfilmen för tvättmedlet Qiaobi möter vi en kvinna som tvättar kläder. In i rummet kommer en mörkhyad man med smuts i ansiktet och på kläderna, och då bestämmer sig kvinnan för att stoppa ner även honom i tvättmaskinen.

När maskinen är klar kliver mannen ut ur maskinen och har blivit "tvättad" till en vit man. Reklamfilmen publicerades på varumärkets WeChat-konto, och kritiken lät inte vänta på sig: bara en dag senare hade 120 artiklar skrivits om det rasistiska klippet, skriver Adage. Den kritiseras för att antyda att en mörk man är smutsig, men blir ren och vit efter en omgång i tvättmaskinen.

Många har ställt sig frågan hur en sådan här reklamfilm överhuvudtaget kan ha producerats, men en art director från Shanghai säger till Adage att filmen inte var lika chockerande för kineser som för resten av världen. Han menar att alla inte ens sett en mörkhyad man tidigare, och att de i sin barndom har skojat om att tvätta mörka män till vita.

Redan samma kväll hade filmen raderats från kontot, och kvar var endast slutet av filmen där den mörkhyade mannen inte syns. Reklamfilmen tros ha visats i tv-kanaler, men exakt i vilka och om de visades i de allra största kinesiska kanalerna är oklart. Här kan du se den numera raderade reklamfilmen:

Louise Lindberg

Ämnen i artikeln:

ReklamRasismKina

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.