Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"En naturlig avgift"

Publicerad: 25 Februari 2011, 13:25

Byråerna redovisar varken byråintäkter eller sina avgifter till nätverken. Ett undantag är Lowe Brindfors som sedan två år redovisar sin ”management fee”. – Avgiften är helt naturlig i ett globalt nätverk, säger finanschefen Christina Larsson.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsBjörn Larsson

truetrue2020-02-01T14:24

2008 var första verksamhetsåret då Lowe Brindfors redovisade sin ”management fee” i årsredovisningen.

Den var då 12,8 miljoner kronor, vilket blir 6,7 procent av den beräknade byråintäkten på 190 miljoner. Rörelseresultatet blev 10,2 miljoner kronor.

2009 blev ett svårt år för Lowe Brindfors. Lågkonjunkturen plågade byrån, vars storkund Saab Automobile skar ihop samtidigt som vd Björn Larsson värvades till Swedbank.

Byrån gick back med 57,2 miljoner kronor. Men rörelseunderskottet var ”bara” 24,3 miljoner. En större personalneddragning kostade nästan lika mycket, 22,4 miljoner, i avgångsvederlag.

Dessutom tog IPG in 10,5 miljoner i ”management fee” av sin blödande dotter. Byrå­intäkten var nere i 132,5 miljoner, vilket höjde nivån på byråns ”management fee” till hela 8 procent. Samma år fick byrån ett aktieägartillskott från IPG på 44 miljoner. Därefter ståtade byrån med ett fritt eget kapital på
645 000 kronor, i nivå en ­second hand-affär i Södertälje. Därför gav IPG också en kapitaltäckningsgaranti. Byråer går bara omkull om nätverkschefen vill det.

Resumé frågade Lowe Brindfors finanschef Christina Larsson varför avgiften blev så hög under katastrof­året 2009?
– Varje år debiteras en preliminär ”management fee” som justeras året därpå baserat på det faktiska resultatet. Därför går det inte att isolerat analysera bara ett år.

Hur mycket har ni då betalat i ”management fee” sedan 2000?
– Det skiftar från år till år och baseras på olika para­metrar. Vi lämnar inte ut uppgifter för åren före 2008.

Vilka övriga centrala avgifter betalar ni?
– Vi betalar väldigt små ”coordination fees” för ytterst få globala kunder.

Svarar avgifterna mot erhållna tjänster från IPG?
– För oss som tillhör globala nätverk är ”management fees” något helt naturligt.

Finns det några skattemässiga fördelar för IPG?
– Den frågan får du vända dig till IPG med.

Vad är reaktionen på byrån på avgifterna?
– Är man del i ett globalt nätverk är det helt naturligt.

Skapar det inte ett beroendeförhållande att vara så lågt kapitaliserad att man behöver be om aktieägartillskott så snart det går dåligt?
– Även den frågan får du ta med IPG.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.