Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

En riktig skräpkampanj

Publicerad: 1 juni 2009, 10:52

För tre år sedan tog Frank & Earnest fram en ny kampanjidé, ”Tänk”, åt Göteborgs stad för att få invånarna att tänka mer på att inte skräpa ner. Här är årets kampanj. I år visar byrån hur smutsig staden är.


Ämnen i artikeln:

Göteborgs stad

– Det här är så mycket större än bara en kampanjidé, att förändra folks medvetande och beteende är något man måste jobba långsiktigt med. Vi försöker sprida lite tankeverksamhet och i år går vi lite med handfast till väga, säger Christer Andersson, creative director på Frank & Earnest.

Första kampanjen, för tre år sedan, handlade om tänkvärda frågor. Året efter riktade byrån in sig på fimpar. I år visar reklambyrån hur nerskräpad staden faktiskt är.

– Det gäller att få in det här i folks medvetande. De flesta märker aldrig av problemet. När de vaknar om går till jobbet har staden redan städat upp allt. Vi visar hur verkligheten ser ut.

Är det autentiska bilder?

– Det är inte autentiska bilder men autentiska situationer. Vi plåtade för någon månad sedan och hade vädret emot oss. Det hade varit önskvärt att använda riktiga bilder men med tanke på när vi ville att kampanjen skulle komma ut så hade det gett alldeles för lång framförhållning, då hade vi varit tvungna att fotografera förra året, säger Christer Andersson.

Kampanjen har samma medieval som tidigare: citytavlor och dagspress.

Vilken målgrupp har kampanjen?

– Samtliga som skräpar ner. Män har en tendens att skräpa ner mer men vi vänder oss till varenda medborgare som skräpar ner.

Göteborgs stad

Uppdragsgivare: Trygg, vacker stad genom Lena Johansson, Göteborgs stad, Trafikkontoret
Copy: Bo Larsson
AD: Peter Wetteus
Final art: Therese Båth, Jenni Carström
CD: Christer Andersson
PL: Zoltan Illes
PDL: Eva-Lena Wingsjö

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Göteborgs stad

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.