Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"En sann kärlekssaga"

Publicerad: 25 November 2009, 13:57

För åttonde året i rad går MQ ut i en stor julkampanj. I år står kändisparet Laila Bagge och Niclas Wahlgren modeller för klädkedjan.


Ämnen i artikeln:

Niclas WahlgrenLaila Bagge

– Det kändes naturligt att ha dem eftersom de varit aktuella genom hela året. Julkampanjen vill vi ska vara en sammanfattning eller resultat av året som gått, säger Catt Olsson, cd på Catt och Co.

Att MQ storsatsar kring jul är ingen nyhet. Genom åren har alltifrån Peter ”Foppa” Forsberg till Måns Zelmerlöw och Agnes Carlsson poserat i MQ:s stjärnsprakande julkampanjer. 2001 gick startskottet för julkampanjs- satsningen. Två år senare, när Carola stod modell fick kampanjen sitt stora genomslag.
– Köerna ringlade sig långa till butikerna, och det var då vi såg kraften i att skapa uppmärksamhet med hjälp av en speciell julkampanj, säger Catt Olsson.  

Det stora förlovningsåret 2009 dansas ut med varmt och stickat med hjälp av ett av Sveriges mest folkkära turturpar.

– Tidigare år har vi byggt upp låtsaskärlekssagor, men i år är kärlekssagan sann, även om vi ändå valt att inte fokusera på just den delen i årets kampanj.

– MQ:s position bygger på hållbarhet och långsiktighet, inget slit och släng. Både Laila och Niclas speglar väl den urbana känsla som MQ:s kläder kommunicerar, både när det gäller livsstil och det krav på kvalitet som en sådan livsstil medför. Paret har dessutom en finslipad känsla för personlig stil vilket går hand i hand med hela MQ:s koncept, säger Catt Olsson.

I rockigt och dansant manér visas årets jul- och festkollektion upp. Urban Gifts, varvas med julmys, dans och romans med fest, fart och fläkt.
– Julen är en oerhört viktig tid för MQ, då mode och julklappar ofta kombineras i
ett och samma paket. Därför är det också oerhört roligt och tacksamt att arbeta med detta, säger Catt Olsson.

Med start idag började annonserna synas i de egna butikerna, tagna av erkände fotografen Andreas Sjödin. Vecka 49 går kampanjen upp i tunnelbana och utomhus, två veckor därefter tar kampanjen ny form och syns då i rulltrappor,  telefonkiosker och fullsizeenheter, alltsamman kompletteras med annonser i print, samt en julklappsguide på klädkedjans egna hemsida.

Arbetsgrupp MQ julkampanj 2009:
Byrå: Catt och Co
Catt Olsson, cd, Ola Gatby, copy, Peter Györki, strateg. Ebba Blomgren, ad
Mediabyrå: Vizeum
PR-byrå: Micael Bindefeld AB
Foto: Andreas Sjödin
Stylist: Bea Åkerlund
Hår: Peter Andersson
Make: Kajsa Svanberg

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Niclas WahlgrenLaila Bagge

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.