Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”En stor personlig förändring”

Publicerad: 30 mars 2012, 14:06

Miranda Solvang

Ett litet namnfel, en ihopblandning, blev till ett projekt inom personal branding. Ett brev där kreatören Linda Solvang av misstag fick förnamnet Mirandra blev starten för det nu aktuella projektet: ”Mirandra, same product, new name”. – Vi alla våra egna varumärken, säger Miranda som hon numera heter på riktigt.


En dag fick kreatören Miranda Solvang ett brev med fel namn på. Vid den tidpunkten hette hon Linda Solvang. Brevets felmärkning väckte intresset kring personal branding och Miranda startade ett projekt kring just detta: ”Miranda, same product, new name”. Linda Solvang har alltså bytt namn på riktigt och heter numera, Miranda Solvang.

– Det började med ett feladresserat brev, en ihopblandning mellan min adress och mitt namn, ett mycket litet fel, antagligen orsakat av en stressad sekreterare...men jag blev överförtjust i tanken på att skapa ett helt projekt av ett så pass litet och mänskligt misstag, att det lilla skulle orsaka en stor personlig förändring. Där föddes tanken, berättar Miranda Solvang för Resume.se.

Miranda Solvang har efter sin utbildning på Beckmans arbetat som Art Director på BBDO Madrid och Scpf JWT i Barcelona. Hon har vunnit flera priser, bland annat guld i reklamfilm i El Sol, San Sebastian för PhotoEspana. Reklamfilmen finns med i den permanenta kollektionen på Reina Sofia – Moderna Museet i Madrid.

– Mitt projekt är som en reflektion på vår samtid, Jag har använt mig själv som ett exempel. Tack vare Facebook, Twitter, blogg etc har vi blivit vana att se oss själva och skapat våra egna varumärken. Det ”braiga” visas gärna upp medan den mindre ”braiga” sidan gärna göms. Du är ditt eget varumärke. I mitt projekt leker jag med marknadens term, precis som när ett "riktigt" varumärke byter namn, men produkten i sig består.

– Dessutom har jag valt en representativ/kooperativ färg, precis som de stora varumärken har sin egen färg. Mirandas är grön. Och alla Lindas tillhörigheter har döpts om och förpackats till tillhörigheter av Miranda. En typ av nyförpackning, fortsätter Miranda Solvang.

När man jobbar med personal branding, kan det då ibland svårt att skilja på vad som är privat och varumärket?
– Ja, om man ska hårddra det så är vi som produkter, framförallt ser omvärlden oss som produkter i termer av karaktär, utseende, sätt att vara, klä oss, prata och tänka. Alla våra egenskaper sammantagna skapar produkten, som i sin tur uppstår i iakttagarens öga.

Vad händer härnäst?
– Ett varumärke måste arbeta långsiktigt så ”Miranda, same product, new name” kommer det att bli en fortsättning av. Dessutom arbetar jag med andra typer av projekt, den gemensamma nämnaren är alltid ett starkt koncept, men utformningen får gärna se helt annorlunda ut. Exempelvis arbetar jag nu med en tidning som heter A Magazine Of A Page, en tidning som endast betår av en sida.

Projektet ”Miranda, same product, new name” består av flera delar, en del har precis ställts ut i Barcelona.

Erika Siljendal

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.