Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"En storm i ett vattenglas"

Publicerad: 6 Februari 2012, 15:34

Den forna nattklubbsdrottningen, oberoende pr-konsulten och grundaren av 1,6 miljonerklubben, Alexandra Charles, tycker att kritiken mot NK:s kampanj Sov som en hemlös är en storm i ett vattenglas.

Foto: Camilla Palmblad.

NK:s kampanj där man säljer lakan med motiv av ihoptejpade kartonger har väckt starka reaktioner på twitter och bloggar. NK:s chef för Modern Classic, Jörgen Eriksson, har fått försvara sig med näbbar och klor i P1. Men den oberoende pr-kvinnan Alexandra Charles tycker att det hela är en storm i ett vattenglas.


Sov som en hemlös. Så löd budskapet på NK:s kampanj där man i samband  med modeveckan vill skapa en medvetenhet kring olika frågor med hjälp  av designade produkter – i det här fallet utsatthet.

Reaktionerna har  inte låtit vänta på sig.

Rena rama proteststormen har dragit igång mot NK på såväl bloggar som twitter.

Så  sent som i morse infann sig chefen för NK Modern Classic, Jörgen  Eriksson, i P1-studion för att försvara och förklara bolagets agerande.

Enligt den oberoende pr-konsulten Alexandra Charles lär inte NK skadas i någon större utsträckning.

Hon har flera gånger varit inkopplad i olika projekt hos NK:
–NK  får ofta kritik för att man på sin årliga visning använder 15-åriga  modeller som är trådsmala och att det skapar ökade risker för anorexia  bland unga tjejer. Men likväl består NK från år till år och så blir det  även denna gång, säger Alexandra Charles.

Hon påpekar också att  syftet med kampanjen ändå var att hjälpa hemlösa, men att man kanske har  tänkt lite fel utifrån ett designmässigt perspektiv:
– Det är en  självklart lite misslyckad kampanj. Men det viktiga är ändå att det  kommer in pengar till de hemlösa. Så det känns lite som en storm i ett  vattenglas, säger Alexandra Charles.

Harald Hagman, ekonomichef vid Stockholms Stadsmission, tycker att kampanjen riskerar att leda till ett större avståndstagande gentemot hemlösa. Hur ser du på det?
–  Man kan självklart ifrågasätta formuleringen. Men NK:s rykte är inte  förstört och hemlösa har knappast fått det sämre ekonomiskt ställt i och med kampanjen.  Det  är ändå bra att hemlösas situation kommer upp på bordet, säger Alexandra Charles.

Alexandra Charles har arbetat med välgörenhet sedan 1970-talet med fokus på kvinnor och hälsa.

Hon har grundat 1,6 miljonerklubben och 2,6 miljonerklubben.

Den  förstnämnda bildades för att kunna sprida information om exempelvis  hjärtsjukdomar ur ett mer kvinnligt perspektiv. Namnet kom till på grund  av att det vid den tiden, 1998, fanns 1,6 miljoner kvinnor över 45 år i  Sverige.

Tio år senare grundades 2,6 miljonerklubben för yngre kvinnor, 18-45 år.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.