Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

”En symbol för robotifieringen”

Publicerad: 24 November 2015, 12:27

Årets julklapp: robotdammsugaren.

Årets julklapp är en symbol för vår robotframtid. Men det var definitivt en oväntad utnämning, säger trendspanaren John Mellkvist.


Ämnen i artikeln:

VarumärkenJohn Mellkvist

HUI Research presenterade tidigare idag robotdammsugaren som årets julklapp. Det är en relativt dyr liten mackapär – den billigaste runt 2 000 kronor. Nu börjar elektronikföretagen slå på stora marknadsföringstrumman.

Utnämningen av robotdammsugaren har mött en del kritik från branschfolk i sociala medier. KIT:s grundare Fredrik Strömberg twittrar: "Årets julklapp är nästa års Blocketfynd. Som varje år". Nyhetsmorgons programledare Jesper Börjesson skriver: "Kan inte årets julklapp vara att vi aldrig utser årets julklapp igen?!". För varumärkesstrategen och trendspanaren John Mellkvist kom utnämningen som en överraskning.

– Jag hade i första hand gissat på en upplevelse och inte en pryl. I andra hand något med hälso- eller välgörenhetsanknytning, säger han till Resumé.

Varför blev det just robotdammsugaren?
– Det ska ju vara en signal om framtiden, och blir här en symbol för den robotifiering och internetifiering av alltfler produkter och tjänster vi står inför. Tror överhuvudtaget mer på den vinkeln än som konkret julklappstips i en tid då världen anstränger sig för att minska prylberget.

Hur många har en robotdammsugare idag?
– Kanske inte ännu, men kan samtidigt tänka mig att försäljningssiffrorna utvecklas snabbt i takt med att konkurrensen hårdnar och tekniken blir billigare. Jämför med platt-tv:n som kostade som en mindre bil i början, men snabbt blev elkedjornas viktigaste lockprisvara. Jag tror att äldre blir en viktig målgrupp framöver, säger Mellkvist och fortsätter:

– En reflektion är att eftersom många minns när de första prototyperna av robotdammsugaren visades upp, känns den redan passerad som framtidspryl – trots att det breda genomslaget inte skett.

Det är en hyfsat dyr julklapp. Hur stor roll spelar det?
– Självklart blir det inget alla köper med en gång, men det blir en anledning för butikerna att kommunicera produkten givetvis. Bakmaskinen var väl inte heller helt billig när den utsågs, åtminstone inte ställt mot nyttan.

Hur mycket betyder utnämningen för den berörda branschen elektronik?
– Den kan hjälpa till att sätta fingret på en utveckling och givetvis hjälpa till med punktförsäljning. I övrigt kanske man inte ska dra alltför stora växlar på årets julklapp. Den kommer garanterat synas mer i marknadsföringen än om den inte blivit utsedd, men jag tror även företagen inser att denna enskilda produkt inte kommer rubba världen ur dess läge.

Hur många kommer köpa en robotdammsugare?
– När produktionen tagit fart och priserna dalat, blir det säkert en vanlig produkt. Man kan jämföra med robotgräsklipparen som snabbt blir allt vanligare. Själv tillhör jag den minoritet som tycker både gräsklippning och dammsugning är helt okej sysslor med kontemplativa kvaliteter, men skulle givetvis kunna tänka mig att lägga en del av den tiden på annat.

Vilken blir årets julklapp nästa år?
– Om jag får hoppas, något med en filantropisk dimension. Eller en upplevelse, avslutar John Mellkvist.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Ämnen i artikeln:

VarumärkenJohn Mellkvist

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.