Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

En vinnares bekännelser – Åkestam Holst om succéåret

Publicerad: 15 februari 2019, 12:42

2018 vann Åkestam Holst det mesta vid Guldägget, hämtade hem flest 100-wattare, fick fler priser än vad vi kan minnas från reklamtävlingar över hela världen och, inte minst, dominerade Månadens kampanj. Nu förklarar byråns creative director Magnus Jakobsson hur kreativitet och reklamtävlingar hänger ihop – eller inte hänger ihop.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstMagnus JakobssonReklam

Det är naturligtvis jättekul att vi fortsätter vinna många fina priser även i år. Priser är bra för att de ger ambitiösa krea­törer och samarbetspartner fortsatt inspiration och lust. Det finns något vackert vid regnbågens slut, så att säga. Enormt arbete läggs ner på att skapa perfektion för våra uppdragsgivare och när detta arbete genererar resultat och därmed möjligen även priser, så får alla inblandade en gyllene ryggdunk. Något att ringa morsan om, helt enkelt.

Det känns dock viktigt att, i stället för att skryta om vår framgång i tävlingar, understryka att kreativa priser inte bara är guld och gröna skogar. Behovet av bekräftelse i vår bransch är stort, därmed är också antalet olika tävlingar i kreativ kommunikation stort. För stort, om ni frågar mig. Det hade räckt med 4–5 tävlingar per år. Varken reklamens kvalitet eller världen blir bättre av att ännu en reklamtävling massproducerar ännu ett gäng statyetter formgivna av vad som oftast förefaller vara estetiska sadister. Vår värld behöver radikalt nytänk, fler efternamn som inte rimmar på Östermalm och nya affärsmodeller. Fler bakfyllor orsakade av ännu en gratisbuffé klarar den sig definitivt utan.
Men att vinna fina priser i stora tävlingar är svårt och kräver både kreativ talang och järnvilja, man ska dock som vanligt komma ihåg att priser är ungefär femtio procent tur, möjligen i kombination med visst momentum, personligt eller verksamhetsrelaterat. Man ska som byrå därför inte hänga upp sin existens kring antalet guldmedaljer per år. Det blir lite som att planera sin egen begravning. Bara för att kistan är av guld betyder det inte att innehållets föruttnelseprocess avstannar.

Det finns många byråer i världen som fortfarande vinner priser, men där liklukten ändå är lika påtaglig som på ett bårhus under medeltidens mörka delar. Och det finns bra byråer som aldrig vinner några priser, en del som inte ens tävlar. En bra byrå måste befinna sig i ständig och intensiv symbios med samtiden, inte leva på att någon fäst ännu ett simborgarmärke på kavajslaget. En annan sak värd att lyfta är att många ambitiösa kreatörer ofta misstar det här med kreativa priser för riktigt guld, vilket är olyckligt. Självklart kan kreativa priser hjälpa dig i din karriär, men se upp så att du inte glömmer att medan du står där på scenen och badar i champagne, så försvinner tiden under dina fötter.

Att livet är kort är inte bara en kliché. Glöm inte att ägna det åt mer än blaskiga räkcocktailar och spruckna diplom. Vill inte låta som en domedagsprofet, men det känns viktigt att upplysa om att kreativa priser i grunden inte betyder mer än att jobbet du utfört uppskattades av ett antal duktiga branschkollegor. I bästa fall inspirerar du byråer och kunder att bli ännu mer kreativa, och det är verkligen inte fy skam. Men glöm aldrig att allt som glimmar är inte guld, i synnerhet inte i denna underbara, men farliga värld av välputsade medaljer och pokaler.

Magnus Jakobsson

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.