Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Endast en tredjedel tycker att byråerna har levt upp till #sistabriefens krav

Publicerad: 31 Maj 2018, 12:07

Ett halvår efter att 2126 kvinnor gick ut i #sistabriefen och krävde trygga och jämställda byråer visar en undersökning från Guldvågen att bara var tredje medarbetare anser att deras byrå arbetar strategiskt och aktivt med problemet.


Ämnen i artikeln:

#MeTooReklamEllinor Ekström

I måndags var det ett halvår sedan som 2126 kvinnor och ickebinära i reklam- och kommunikationsbranschen gick ut i uppropet #sistabriefen och krävde att deras byråer började jobba strategiskt med problem rörande sexism och jämställdhet.

"Vi kräver trygga arbetsplatser fria från diskriminering, förtryck, sexualiserande jargong, trakasserier och övergrepp – både på byråerna och på beställarsidan", skrev gruppen i uppropet.

De som skrivit under uppropet ville se konkreta åtgärder för att få bukt med problemen.

Nu visar en ny undersökning från Guldvågen och analysföretaget Add Gender att många byråers medarbetare anser att deras arbetsplatser inte gjort tillräckligt. I undersökningen svarar endast en tredjedel av medarbetarna på Guldvågens 41 tävlande byråer att deras arbetsplats levt upp till #sistabriefens krav.

– Många som svarat på #sistabriefen har bett oss initiativtagare att bedöma svaren, men det är bara medarbetarna som faktiskt kan berätta om de tycker att arbetsplatsen tagit frågan på allvar. De som tävlar i Guldvågen ligger i framkant när det gäller att prioritera jämställdhetsarbetet, vilket gör att resultatet förvånar, säger Ellinor Ekström, medgrundare till Guldvågen och initiativtagare till #sistabriefen.

Endast en procent av de 995 svarande uppger dock att de inte överhuvudtaget pratat om #metoo på sin arbetsplats.

– Branschen har stora utmaningar när det kommer till att skapa trygga arbetsplatser fria från diskriminering och att skapa kommunikation fri från skadliga normer och sexism. När majoriteten av medarbetarna hos de bästa byråerna inte ser att #metoo prioriteras som en strategisk fråga är det ett varningstecken, säger Ellinor Ekström.

Varför tror du att så få medarbetare tycker att byråerna agerat på de krav som ställdes i samband med #sistabriefen?

Det är nog många som inte vet hur man ska gå vidare. Det finns en osäkerhet kring hur man jobbar med sexism, trakasserier och jämställdhet. En förklaring kan också vara att många tycker att det räcker att prata om det, men ska man få bukt med problemen måste man göra mer än att prata.

Finns det några tips för de byråer som känner sig osäkra på hur man bör gå tillväga i arbetet?

– Ett bra första steg är att mäta hur det ser ut på företaget, vilka problem finns det och hur ska vi i så fall lösa dem. Steg två är att sätta mål och budget för att lösa problemen, precis som med allt annat strategiskt arbete på en byrå krävs det resurser i form av tid och pengar. Det kan dessutom vara jättebra att ta in en extern part som hjälper byrån i den här processen.

Intervjun med Ellinor Ekström är gjord efter det att artikeln ursprungligen publicerades. Sedan artikeln publicerades har dock engagemanget och antalet läsare varit lågt.

Vad tror du det beror på? Bör inte den här typen av undersökningar vara lika upprörande som det initiala uppropet?

– Det är säkert många som känner en uppgivenhet kring att det inte händer något, till slut orkar man inte engagera sig längre. Jag hoppas inte det men är rädd för att de som tidigare engagerat sig istället väljer att byta byrå eller hoppa av branschen helt. Min bild är att det blivit allt vanligare med uppfattningen om att "tar inte den här branschen hand om mig så tänker jag inte vara kvar", säger Ellinor Ekström.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.