Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 29 Juni 2016, 09:21
Resumés redaktör Billy Andersson har tittat närmare på hur Göteborgs Energi och Skellefteå Kraft har använt sig av musik i sina kampanjer.
Foto: Andreas Elgstrand.
I mitten av maj lanserade två svenska energibolag kampanjer där de använde teknik för att visa kopplingen mellan energi och musik. I nya Resumé Insikt Kommunikation visar vi hur de gjorde och om de fick kommunikationen att svänga.
I dagarna introducerar Resumé tre nya analysbrev till sina läsare. I går kom första Resumé Insikt Kommunikation. Ett analysbrev som som ska dissekera kommunikationsprojekt och kampanjer, problematisera och fördjupa.
I första utgåvan har vi gjort fallstudier på Skellefteå Kraft och Göteborg Energis kampanjer som lanserades i mitten av maj. Båda använder musik som förmedlare av innehåll och musiken förklaras med teknik.
Skellefteå Krafts byrå Åkestam Holst ville förnya konceptet "För dig som älskar energi, men vill slippa tänka på el." Med danslåten Theme for Atoms ska Merit Hemmingson och Josephine Forsman, från Sahara Hotnights visa att musik kan ge energi.
Göteborg Energis byrå Stendahls ska engagera göteborgarna runt energiförbrukningen genom ett storslagna eposet Energisymfonin som är en musikalisk översättning av Göteborgs årsförbrukning av energi.
Det finns anledning att använda musik som media. Musik engagerar och skapar känslor på ett direkt sätt. Viktigt när allt fler försöker undvika traditionell reklam.
Båda kampanjerna motiverar musiken med vetenskapliga rön eller har tekniska grafer som utgångspunkt. Tekniken ger möjligheter.
Frågan är hur Skellefteå Kraft och Göteborg Energi lyckas engagera och skapa känslor med musik. Och hur bra de varit på att utnyttja teknikens möjligheter.
Läs mer i Resumé Insikt Kommunikation.
Har du ingen prenumeration? Lugn, det fixar du här.