Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Englands bästa reklamfilmer i år

Publicerad: 16 december 2008, 15:54

Sämst och bäst i England 2008?
Enligt branschtidningen Campaign var Mother bästa byrån.
Sämst var kampanjen stod Gillette och BBDO för.


Dags för summering. Campaign har listat det mesta som hänt i England det senaste året.

Enligt redaktionen på tidningen var Mother bästa byrån. Rörklaringen: en rad nya konton, Stella bland annat, och flera banbrytande kampanjer och nya medier. Bland annat nämns Eurostarsponsrade köksbänksfilmen "Somers Town" av regissören Shane Meadows och en musikal för Pot Noodle.

Mediacom blev bästa mediebyrån med i kraft av att vara störst i England plus att man kammat hem flera priser för sitt strategiska tänkande.

Årets nätverk blev BBDO. Men BBDO är också ansvarig för årets kalkon. Nya Gillette-kampanjen där Roger Federer, Tiger Woods och Thierry Henry uppklädda i mörka misslyckas med att vara bekväma. ”Ett självmål, ett dubbelfel och bunkerslag samtidigt”, sammanfattar Campaign.

Bästa engelska reklamen stod brödtillverkaren Hovis och byrån Miles Calcraft Briginshaw Duffy för. Filmen är en slags jubileumsfilm för Hovis och speglar England de sista 100 åren.

Bästa viralen blev AKQAs parodi på Guinness superdyra dominoreklamfilm, som gjordes för Pot Noodle.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.