Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 4 juli 2013, 10:25
Mattias Wedar, vd Eniro
Foto: Pressbild.
Sökjätten Eniro och Microsofts Bing har ingått avtal som gör Eniro till auktoriserad återförsäljare av Bings annonslösningar i Sverige, Norge och Danmark.
Ämnen i artikeln:
MicrosoftDet är en så kallad win-win.
Eniro får chansen att stärka sitt erbjudande på den digitala mediemarknaden genom att kunna erbjuda ett komplett utbud av annonslösningar för sina skandinaviska kunder.
Bing kan dra nytta av Eniros säljkår för att nå nya kunder.
– Nu stärker vi vår position på den växande marknaden för sökordsannonsering. Samarbetet med Bing gör att vi får ett unikt erbjudande för små- och medelstora företag, säger Mattias Wedar, vd för Eniro Sverige i en kommentar.
Eniro har idag 400 000 annonsörer i Skandinavien. Bolaget säljer Google Adwords samt pay-per-klick via sitt nätverk Scandinavian Ad Networks.
Bing ska ingå i Eniros erbjudande från och med augusti.
Upplägget innebär att Eniro, via sina lokala varumärken, kan ge råd kring hela marknadsföringen för små- och medelstora företag.
– När Microsoft och Yahoo! inledde ett samarbete åtog vi oss att erbjuda annonsörer runtom i världen ett alternativ att räkna med inom sökordsannonsering. Yahoo! Bing Network har under de senaste månaderna expanderat till sju nya europeiska marknader, inklusive Norden, och finns nu i över 22 marknader på fyra kontinenter, säger Adrian McDonald, Sverige-chef på Microsoft Advertising i en kommentar.
I Sverige ska försäljningen av Bing ske under namnet Kvasir Media.
Eniro har 3 000 anställda och omsatte nära 4 miljarder kronor under 2012. Resultat före avskrivningar landade på strax under miljarden, 976 miljoner kronor.
Karl-Johan Byttner
Ämnen i artikeln:
Microsoft