Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Eniro i annonsallians med Microsofts Bing

Publicerad: 4 juli 2013, 10:25

Mattias Wedar, vd Eniro

Foto: Pressbild.

Sökjätten Eniro och Microsofts Bing har ingått avtal som gör Eniro till auktoriserad återförsäljare av Bings annonslösningar i Sverige, Norge och Danmark.


Ämnen i artikeln:

Microsoft

Det är en så kallad win-win.

Eniro får chansen att stärka sitt  erbjudande på den digitala mediemarknaden genom att kunna erbjuda ett  komplett utbud av annonslösningar för sina skandinaviska kunder.  

Bing kan dra nytta av Eniros säljkår för att nå nya kunder.

–  Nu stärker vi vår position på den växande marknaden för  sökordsannonsering. Samarbetet med Bing gör att vi får ett unikt  erbjudande för små- och medelstora företag, säger Mattias Wedar, vd för  Eniro Sverige i en kommentar.

Eniro har idag 400 000 annonsörer i  Skandinavien. Bolaget säljer Google Adwords samt pay-per-klick via  sitt nätverk Scandinavian Ad Networks.

Bing ska ingå i Eniros erbjudande från och med augusti.

Upplägget  innebär att Eniro, via sina lokala varumärken, kan ge råd kring hela  marknadsföringen för små- och medelstora företag.

– När Microsoft och  Yahoo! inledde ett samarbete åtog vi oss att erbjuda annonsörer runtom i  världen ett alternativ att räkna med inom sökordsannonsering.  Yahoo!  Bing Network har under de senaste månaderna expanderat till sju nya  europeiska marknader, inklusive Norden, och finns nu i över 22 marknader  på fyra kontinenter, säger Adrian McDonald, Sverige-chef på Microsoft  Advertising i en kommentar.

I Sverige ska försäljningen av Bing ske under namnet Kvasir Media.

Eniro har 3 000 anställda och omsatte nära 4 miljarder kronor under 2012. Resultat före avskrivningar landade på strax under miljarden, 976 miljoner kronor.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Microsoft

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.