Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Enis Püpülek till Goodmorning Sunshine

Publicerad: 19 Oktober 2011, 15:46

Anders Dalenius, Måns Ulvestam, och Enis Püpülek är trion bakom nystartade Goodmorning Sunshine, en byrå med höga ambitioner, och ett nytt sätt att ta betalt på i branschen.


Ämnen i artikeln:

Enis Püpülek

truefalse

Enis Püpülek, Anders Dalenius och Måns Ulvestam fann varandra. Foto: Andreas Elgstrand.

I våras hoppade­ Enis Püpülek av WW\TBWA. Nu står det klart att han går in i en byråkonstellation, tillsammans med Måns Ulvestam, även han med förflutet från TBWA, senast på The Second Layer, samt Anders Dalenius, kreativ chef på Draftfcb.
– Jag stötte ihop med Anders Dalenius på en ICA-butik, vi tog en kaffe ihop, kände att vi hade samma syn på bra kommunikation, sedan har pusselbitarna fallit på plats, säger Enis Püpülek.

Trion huserar i dag på tillfällig adress nära Stureplan. Enis Püpülek och Anders Dalenius går in som kreatörer. Måns Ulvestam blir vd.
– Vi kände att personkemin klickade mellan oss. Vi hade också en enad syn om vad som är bra och dålig kommunikation, säger Måns Ulvestam.

Goodmorning Sunshine inför också för reklambranschen ovanliga betalnings­modeller. I stället för långa avtal ska man jobba per offert.
– Vi vill komma ifrån pitchförbannelsen. Och långa ogynnsamma avtal för både byrå och kund. Vi är aldrig bättre än vårt senaste jobb, och genom att jobba per offert kommer vi att förtjäna att behålla våra kunder.
– Det blir både bättre för kunderna och för oss själva, säger Måns Ulvestam.
– Som kund får man en specifikation på vad vi ska göra och kostnad för detta. Vi gifts samman, tycker man om oss så kan man välja att fortsätta jobba med oss. Vi kommer även att arbeta värde­baserat i stället för att ta betalt per timme och om så uppdragsgivaren vill även gå in som delägare i exempelvis ett uppstartsföretag.

Enis Püpülek fortsätter:
– Detta gör att vi också kommer att kunna stå upp för vad vi tycker och rekommenderar. Relationen får en bättre balans. Vi kan inte luta oss tillbaka på ett avtal. Samtidigt hoppas jag att vi kan bygga sund ekonomi, så att vi kan säga nej till uppdrag och rekommendera någon annan.

Än så länge har man inte hunnit skrapa ihop mer än en kund. En något oväntad sådan: ett företag som tillverkar strängar för tennisracket.

Vilken sorts reklam vill ni göra?
– I dag är det ofta så att den bästa reklamen knappt upplevs som reklam längre i takt med att mediegränserna suddas ut.
– Men oavsett vilka kanaler man väljer så kommer den bästa reklamen att vara den som löser ett kommunikationsproblem för kunden. Exempel på sådana jobb som vi har varit inblandade i är Teliafamiljen, Radiotjänst, Vitamin Well, säger Måns Ulve­stam.
– Ibland gör man reklam och hoppas att man löser problemet, och jag tycker generellt sett att det görs mycket reklam för reklamare. Är gemene man intresserad av reklam?
– Näe. Men vill de bli underhållna? Ja, det tror jag, fyller Enis Püpülek i.

Tero Marjamäki


Ämnen i artikeln:

Enis Püpülek

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.