Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Entercard storsatsar på golf

Publicerad: 17 juli 2009, 07:47

Entercard har sedan förra hösten jobbat hårt med ett nytt golfprogram. Nu är det i hamn. Resultatet blev ett tätt samarbete med Golfförbundet och med Mastercard.


Ämnen i artikeln:

Mastercard

Golfproffset Robert Karlsson är ny talesperson för Mastercard. Det samarbetet inleddes i mars i år. Nu har Entercard hoppat på samarbetet. Erbjudandet till Sveriges alla golfare om att gå caddy åt Robert Karlsson i samband med SAS Masters nästa helg är en del i deras stora nya satsning för att få nya kortkunder. Satsningen går under namnet ”Moregolf”.

Betal- och kreditkortsföretaget Entercard har funnits i cirka tio år. För cirka fyra år sedan klev företaget in på den svenska marknaden. Företaget ägs av Swedbank och den brittiska banken Barclays Bank. Entercard jobbar med partnerprofilerade kort och har idag 1,5 miljoner kortkunder. En miljon av dessa kunder är via Mastercard.

– För ett år sedan såg vi ett behov av att bli bättre på kundinsikt och kundbehov. Det ledde till ett strategiskt samarbete med Mastercard. Ett mål som då sattes upp var en miljon kunder, som vi nu nått. Nu jobbar vi gemensamt med konceptet Moregolf där vi vill nå Golfförbundets cirka 570 000 medlemmar, säger Morten Gulbaek, Entercards svenska vd.

Det första delmålet på en miljon korkunder nåddes i våras. Det nya målet är 200 000 kort per år.

Vad hoppas ni att just Moregolf-satsningen ska ge?

– 40 000 nya kunder på fem år. Det är ett realistiskt mål för den här satsningen, säger Morten Gulbaek.

Moregolf är ett betal- och medlemskort knutet till Golfförbundet. Kortet ger liksom andra partnerprofilerade betalkort poäng vid köp men här kan golfare använda poängen till greenfee och andra golfrelaterade premier som till exempel fritt inträde till SAS Masters 2009 och möjlighet att boka tid på favoritbanan via internet.
– Tanken är att ju mer du använder kortet desto mer får du spela.

Själva golfpaketet, med konceptet ”play more, get more”, är utformat av Trackster. Majoriteten av marknadsföringen sker med hjälp av dr till golfförbundets medlemmar. Entercard samarbetar också med olika partners samt marknadsför satsningen via internet.

Varför satsar ni så hårt på golf?

– Det är lite historiskt. Swedbank hade ett samarbete med golfförbundet som vi först försökte vidareutveckla men det gick inte riktigt. Det behövde kundanpassas mer så förra året gjorde vi om det, säger Morten Gulbaek.

I Norge och Danmark samarbetar Entercard även med andra företag som till exempel Coop och LO.

Har ni planer på liknande satsningar i Sverige?

– Inte än men vi ser potentialen i det.

Vad blir nästa steg?

– Nu har vi lanserat konceptet. Nästa steg blir att få det implementerat hos olika golfklubbar i Sverige och att skicka ut dr till deras medlemmar.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Mastercard

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.