Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Envis terrier ska sälja tabletter

Publicerad: 9 Oktober 2008, 13:19

En efterhängsen hund får ge huvudvärk ett ansikte när Granath Euro RSCG ska sälja huvudvärkstabletter i tv.


Pronaxen, ägt av finska Orion Pharma, har bara funnits på den svenska marknaden i ett och ett halvt år. Nu ska en ny reklamkampanj öka kännedom och försäljning.

I reklamfilmen får tittaren följa en kvinna under en dag, från att hon vaknar via jobbet till kvällen. En efterhängsen terrier stör henne upprepade gånger på olika sätt under hela dagen.
Huvudvärken är tydlig, men ingenstans tar kvinnan en tablett och blir av med den. Tabletterna dyker först upp på slutet, med payoffen "En uthållig värktablett".

Förklaringen handlar om att Orion Pharma som liten spelare på marknaden krävs ett eget tilltal.
– Vi behöver hitta vårt språk för att kunna konkurrera. Det här är inte vanlig intygsannonsering som man ser så mycket av i läkemedelskommunikation, säger David Granath, vd på Granath Euro RSCG och projektledare för uppdraget.

Konkurrensen på marknaden är tuff, ett tiotal varumärken slåss om dem som köper värktabletter. Pronaxen går in för att positionera sig och ta marknadsandelar.

– Vi kommunicerar att detta är en uthållig värktablett, det är positionen vi ska ha. Det är en av produktfördelarna. Genom kundundersökningar vet vi att huvudvärk ofta inte är av den typen som kommer snabbt och försvinner med en tablett, den sitter i, säger David Granath.

Löftet är att Pronaxen funkar lika snabbt som andra tabletter, men att den dessutom verkar längre.
– Det har vi försökt översätta till något folk kan relatera till, säger David Granath.

Kampanjen startade i helgen och går på TV4, Kanal 5, TV3 och Kanal 9. I första omgången går filmerna under fyra veckor.

Pronaxen

Kund: Orion Pharma
Byrå: Granath Euro RSCG
Arbetsgrupp Granath EuroRSCG
David Granath projektledare, Fredrik Espmark planner / copywriter, Justine Lagache art director, Jennifer Schulze produktionsledare
Produktionsbolag: Atmosfär, Lukas Hammar regissör, Henrik Eriksson producent, Elin Jonsson produktionsledare

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.