Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Eon vill få ungdomligare image

Publicerad: 16 Juli 2008, 12:30

Eon Sverige vill visa vilken spännande arbetsplats företaget är. Till sin hjälp för att nå unga i samhället har de valt kommunikationsbyrån JMW och reklambyrån Heimer & Company.


Sara Lidvik berättar om Eons satsning i en film på deras hemsida.

Fokus ligger på sociala medier när Eon ska visa vilken ”dynamisk och spännande arbetsplats företaget är”. Målet är att attrahera nya målgrupper att söka sig till företaget.

Bland annat har JMW och Heimer & Company, som jobbar helt gemensamt med uppdraget, tagit fram rörliga platsannonser och en intern tävling för sommarjobbarna på Eon, Eon Young Heroes. Båda delarnas mål är att effektivisera och förnya rekryteringsarbetet samt attrahera nya målgrupper.

– Inriktningen på sociala nätverk är ett stort steg för ett traditionellt industriföretag. Och det vi gör nu är två små steg på vägen för att göra Eon attraktivare, säger Brit Stakston, kommunikationskonsult på JMW.

De rörliga jobbannonserna bygger på ett bloggformat. Filmerna är komplement till vanliga textbaserade annonser. Enligt Sara Lidvik, rekryteringskoordinator på Eon, ska det rörliga formatet lättare ge en bild av hur Eon är som arbetsplats.
– Det är ett krig som pågår om talangerna därute och det här ett sätt för oss att slåss om dem samtidigt som vi visar att vi är ett företag som ligger i framkanten. Det är ett första steg i att utveckla Eon, säger Sara Lidvik.

Idén med de digitala rekryteringsannonserna kom upp i våras. Strax innan midsommar spelades den första filmen in. Då med professionell hjälp men målet är att Eon ska kunna sköta inspelningarna själv i framtiden.

En film till rekryteringsannonsen där en av de anställda berättar om sitt arbete.

Vad har ni fått för respons hittills?
– Mest positiv. Det är en hel del som sagt att de sett den digitala annonsen. Responsen har även varit bra internt. Många inom Eon är positiva till att vi vill förändra sättet att synas på, säger Lidvik.

Förutom rekryteringsannonserna satsar Eon även på en tävling internt där bolagets 340 unga sommarjobbare uppmanas att blogga om jobbet samt lägga upp videoklipp. Bästa inläggen röstas sedan fram av en jury och slutgiltig vinnare utses av de anställda samt deras vänner och familj. Syftet med tävlingen är att visa hur viktiga Eon tycker att sommarjobbarna är samt att väcka intresse för energibranschen.

– Tävlingens syfte är att bygga intern stolthet. Dessutom hoppas vi att de som jobbar på Eon ska få en inblick i vad som sker inom företaget. Vi finns över hela Sverige och med det här kan vi förhoppningsvis få lite utbyte internt, säger Sara Lidvik. Hon tillägger.
– Det är också ett led i den sociala mediestrategin. Vi vill inte bara vara en megafon utan skapa både tvåvägs- och trevägs-kommunikation. Och ingen är väll bättre på sociala medier än gymnasieungdomar så var är då bättre att starta än hos dem.

Hur många bidrag hoppas ni få in?
– Så många som möjligt men får vi in 50 bidrag blir jag jätteglad.

Bidragen till tävlingen kommer också att läggas upp på Youtube och på www.eonyoungheroes.com.

Här kan du se Eons rekryteringsannonser

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.