Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Episkt hopp utmanar Epic Split

Publicerad: 1 December 2014, 11:53

Volvo Lastvagnar fick stor spridning med "Epic Split" där den gamle actionhjälten Jean-Claude Van Damme gör en split mellan två lastbilar som åker baklänges. Systerbolaget Renault utmanar nu med en film där en Renault-lastbil hoppar över en Lotus Formel 1.


Ämnen i artikeln:

Jean-Claude Van DammeVolvoRenaultPer Nilsson

– Det är jättekul om vi inspirerat andra, säger Per Nilsson, pr-chef på Volvo Trucks till DI.

Epic split kom för cirka ett år sedan och har genererat 76 miljoner visningar på Youtube.

Volvo Lastvagnar har både innan och efter Epic Split jobbat med reklamfilmer som sticker ut – den 10 november kom exempelvis "Volvo
Trucks vs Koenigsegg".

Här försöker den före detta formel 1-föraren tillika programledaren för Top Gear och Fifth Gear, Tiff Needell, köra ikapp en Volvo FH Lastbil med sportbilen Koenigsegg – syftet är att visa att Volvos växellåda är inspirerad av just sportbilar, enligt DI.

Det dröjde dock bara en vecka innan systerbolaget till Volvo Lastvagnar, Renault Trucks, kom med filmen "Epic World-Record Truck Jump", där en Renault-lastbil kör över en ramp och hoppar över en Lotus Formel 1.

Klippet har fått 8,5 miljoner visningar på Youtube efter en vecka, vilket exempelvis är fem gånger så mycket som för "Volvo Trucks vd Koenigsegg", enligt DI.

Renault Trucks uppger att det är Lotus och dess it-bolag EMC som är avsändare av filmen - inte Renault.

– Vi förser bara Lotus med sina assisterande lastbilar, säger Catherine Bach, informationschef på Renault Trucks i Frankrike till DI.

Hon tycker ändå att klippet bevisar att Renault Magnum är en robust lastbil.

Per Nilsson ser inga större problem med Lotus-Renult-filmen.
- Vi var inte först med att använda ordet epic heller. Och det har gjorts jättemånga filmer på Youtube som inspirerats av vår Epic Split-film. Det ser vi bara som ett tecken på engagemang, säger han till DI.

AB Volvo äger idag fem varumärken inom lastbilar – Volvo Trucks, franska Renault Trucks, japanska UD Trucks, amerikanska Mack och indiska Eicher Trucks.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.