Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Episkt pr-misslyckande"

Publicerad: 22 november 2011, 09:57

En Twitterkampanj av det australiska flygbolaget Qantas har sågats totalt och kallas för den största pr-missen någonsin.


En strateg på Qantas fick idén att använda Twitter för kampanjen.

Användarna blev inbjudna till en lyxtävling där de skulle ange sin önskan om hur flyglyx ska se ut.

Men bara några timmar efter lanseringen blev hashtagen, som snabbt blev den mest använda i Australien, fullständigt nerskriven med arga inlägg.

Bakgrunden till ilskan är den lönekonflikt mellan företaget och facket. Detta orsakade bland annat att samtliga Qantasplan inte lyfte från marken, vilket strandsatte tusentals passagerare.

Den usla tajmingen fick en användare att bland annat kalla kampanjen för ”de sociala mediernas Hindenburg”.

– Ett episkt pr-misslyckande, en utmärkt fallstudie i företagskulturell tondövhet, säger Peter Clarke, expert på sociala medier, till Reuters.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.