Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 21 Januari 2014, 13:36
Anna Gullstrand.
Foto: Pressbild.
Webbyrån Fröjd drar igång Fröjd Ventures för att hjälpa start-up-bolag att komma vidare med sina idéer. Den stora skillnaden från ett klassiskt venturebolag är att erbjuda tid i stället för pengar.
750 timmar per år. Så mycket ska Fröjd Ventures lägga ned på att hjälpa andra bolag att utveckla sina idéer.
Tanken är att ta rygg på etablerade sanningar inom start-up-världen att en idé inte är värd något förrän den blir genomförd.
– Sveriges startup-scen växer och det kryllar av bra folk och idéer men saknas tid och pengar, säger Anna Gullstrand, vd på Fröjd i en kommentar.
Upplägget går ut på att matcha start-up-bolagets behov med Fröjds kompetens.
Då ljuv kärlek uppstår får start-up-bolaget tillgång till kompetens, medan Fröjd får andelar i bolaget.
Fröjd ska erbjuda strategisk och teknisk rådgivning runt alltifrån teknik- och plattformsval och design- och användarupplevelser till utveckling av klickbara prototyper.
Start-up-bolagen får börja med en presentation av sin idé, vilket inleds per den 31 januari.
– Det är absolut inget draknäste vi ser framför oss. Snarare dialog och diskussion där vi förhoppningsvis kan hitta bra win-win-upplägg, säger Anna Gullstrand.
Fröjd startade 2006, har 12 medarbetare och kunder som Sensus Studieförbund, Svenska Institutet, Klarna och SKL.
Karl-Johan Byttner