Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

ERK fäller omtvistad kampanj

Publicerad: 3 december 2008, 10:49

I våras fick ERK, Näringslivets Etiska Råd Mot könsdiskriminerande reklam, in ett flertal anmälningar mot Cola Colas reklam ”Break up - As it should be”. Nu har kampanjen fällts.


Kampanjen, framtagen av Grey Köpenhamn, släpptes i Sverige den första mars. Den har även släppts i övriga länder i Skandinavien samt i Tyskland.

Kampanjen, som gör reklam för produkten Coca Cola Zero, visar en man som gör slut med sin flickvän. I filmen syns ett flertal lättklädda kvinnor till payoffen ”Break up as it should be”.
Anmälarna ansåg bland annat att reklamfilmen skildrade kvinnor som sexobjekt och att marknadsföringen var schabloniserande.

Nu har ERK valt att fälla kampanjen.

Coca Cola anser inte att kampanjen strider mot ICC:s grundregler för reklam. Enligt företaget är nakenhet och lättkläddhet inte diskriminerande i sig. I sin motivering skriver de:
”Schabloniseringen av könsrollerna är så överdrivet gjord att den inte verkar kränkande. Karaktärerna kan istället betraktas som karikatyrer med syfte att vara humoristiska genom att verka igenkännande.”

ERK ser dock annorlunda på saken. Enligt dem konserverar reklamfilmen en otidsenlig syn på könsrollerna som är nedvärderande för såväl kvinnor som män.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.