Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ester dubblar personalstyrkan

Publicerad: 10 Juli 2008, 10:48

Den stockholmsbaserade reklambyrån Ester vill vara med och slåss om de större kunderna. Nu planerar de att dubbla personalstyrkan. – Vi behöver ha flera arbetsgrupper, Roger Kempe, vd på Ester.


Roger Kempe.

Bland nytillskotten som redan anställts syns Ulrika Eriksson, ad från Trackster, och Dennis Hanqvist, grafisk formgivare från designkontoret Carl Johan Hane. Efter sommaren tar även  Daniel Vaccino , copywriter från SWE Reklambyrå, klivet över till den lilla uppstickarbyrån.
– Vi söker just nu även ett par personer till och förhoppningen är att vi förutom de här tre ska kunna anställa fyra till inom en snar framtid, säger Roger Kempe.

Varför satsar ni nu?
– Det går bra. Det senaste året har vi ökat omsättningen med cirka 75 procent. Vi har fått flera nya uppdrag från både gamla och nya kunder och vi behöver ta det här steget om vi ska kunna vara med och slåss om de större kunderna, säger Kempe. Han tillägger.
– Den senaste tiden har vi tackat nej till en del förfrågningar om att vara med i pitcher. Alla har inte varit jättestora kunder men ska man kunna göra ett bra jobb för kunden kräver även en pitch sina resurser. Vi behöver ha flera arbetsgrupper.

Vilka byråer ser ni som framtida konkurrenter?
– Till exempel Brindfors med sina över hundra anställda blir svåra att ta. Det får ligga långt fram i framtiden. Vi tittar mer på dem som hamnar på mellan topp tio till femton i Sverige.

Hur ska ni fokusera?
– Vi har valt att vara den här mindre byrån utan en stor produktionsapparat och det kommer vi att vara även i framtiden. Vår styrka ligger i att jobba kreativt och strategiskt och det kommer vi att fortsätta fokusera på. Resultat för kunden är viktigast. Bra jobb ska löna sig men att vinna tävlingar är inget självändamål i sig. Hela branschen bygger dock på en stor tävlingsinstinkt och det är viktigt att synas, både för den egna personalen och kunden.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.