Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ester får folk att gömma sig

Publicerad: 30 januari 2009, 09:36

Ester har tagit fram en kampanj åt Bonnier Carlsen som får folk att tävla om bästa gömstället. Kampanjens mål är att göra reklam för boken Hungerspelen.


Ämnen i artikeln:

Bonnier CarlsenEster

I boken ”Hungerspelen” tvingas hjältinnan Katniss kämpa för sitt liv i ett mardrömslikt gladiatorspel. För att överleva måste hon kamouflera sig i sin omgivning och hålla sig gömd så länge hon kan. Det tog reklambyrån Ester fasta på då de skulle ta fram en ny kampanj för att få fler att köpa boken.

– Vårt uppdrag var att hitta ett nytt och annorlunda sätt att skapa intresse hos målgruppen som är unga mellan 15-25. Därför startade vi projektet gömdig.nu, säger Roger Kempe, projektledare på Ester.

Projektet Gömdig.nu startade vid årsskiftet. Sedan dess har ett flertal personer laddat upp egna bilder och filmer på sig själva där de gömmer sig ute i publika miljöer. Besökare på sajten kan rösta på sin egen favorit och få egna tips. Projektet ska avslutas med ett vernissage.

Enligt Ester har de hämtat inspiration från performancekonstnärer i Tokyo och London.

– För att väcka nyfikenhet kring projektet och lanseringen av sajten tog vi fram gerillaevents där vi dolde människor på olika konstnärliga vis på utvalda platser i Stockholm, säger Roger Kempe.

För att marknadsföra kampanjen har Ester spritt filmer på Youtube samt tagit fram en affischkampanj med olika motiv som ska smälta in i stadens bakgrunder.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Bonnier CarlsenEster

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.