Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Esters vd: "Vi är tagna på sängen"

Publicerad: 22 juni 2010, 09:48

Först vid femtiden idag fick Ester reda på att man skrällt inom Promotion & Activation-kategorin i Cannes Lions:
- Det känns fantastiskt. Hade vi bara vetat om detta tidigare hade vi kastat oss på första bästa plan , säger Roger Kempe.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Idag fick Komms Digge Zetterberg ta emot Esters Guld- och Silverlejon inom kategorin Promotion & Activation. För Ester är det byråns första Cannes-lejon och klockan fem idag, måndag, blev man uppringd av pressfolket:

- Man ville stämma möte med oss innan prisutdelningen, vilket var minst sagt svårt då vi inte befann oss i Cannes. Så det är ingen underdrift att säga att vi blev tagna på sängen, säger Roger Kempe, projektledare och vd på Ester.

Esters uppdrag för Lafa inom Stockholms läns landsting, SLL, handlade om att öka användningen av kondomer. Genom att nummermärka kondomer och be folk, även kändisar, berätta just sin kondomhistoria skapades en formidabel succé. Kampanjen har tidigare fått priser vid bland annat Epica och Eurobest, men nu kan alltså Ester placera den allra största trofén på prishyllan – ett Guldlejon:

- Det är superkul och känns som att man har fått ett kvitto på vad som fungerar. Även om vi inte är nere i Cannes har vi i alla fått skrika av oss av glädjetjut.

Precis som juryn tycker han att det inte räcker med en bra idé för Promouppdrag, utan det handlar om att få folk att gå man ur huse:

- Då det finns bra bromsmediciner är folk inte rädda för aids. Stora problemet numera är klamydia. Många vet inte ens om att de är smittade och struntar också i att testa sig. Då riskerar man att bli steril, säger Roger Kempe.

Han delar uppfattning om att Esters kampanj, precis på samma sätt som DraftFCB för Radiotjänst kring tv-licenser, skapat en positiv känsla kring kondomer i stället för att endast tala om hot. Ester fick in cirka 500-600 kondomhistorier som handlade om alltifrån hur kondomerna använts på musikfestivaler till att någon påstod att man provat kondomen vid en lägenhetsvisning.

Ester består idag av åtta medarbetare och Roger Kempe tror att Guld- och Silverlejonet leder till att fler får upp ögonen för byrån.

- Det är en duktig, men liten byrå.

Hade du kunnat ana att det skulle gå så här bra?

- Vi trodde väl att vi hade viss chans med tanke på tidigare framgångar kring kondomkampanjen, men hur långt det skulle räcka hade vi ingen aning om.

Hur har Lafa reagerat?

- Vi har inte fått tag på dem ännu.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.