Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Estrella laddar för ostbågskrig

Publicerad: 15 januari 2013, 10:25

För första gången på fyra år tar Estrella upp kampen med OLW om ostbågsätarna. Cheddarost och prästost ska falla snacksköparna i smaken.


2008 slutade Estrella med ostbågar och lämnade fältet fritt för marknadsledaren OLW. Men nu är göteborgsföretaget tillbaka på banan igen med ledord som naturliga ingredientser och smakrik ost.

– Vi vill bli ledande på snacks och då kan vi inte lämna ett marknadssegment som ostbågar till konkurrenterna, säger Estrellas VD Carina Hansson.

Förutom den klassiska cheddarsmaken satsta företaget också på hederlig svensk prästost. Prästost är tillsammans med hushållsost och herrgårdsost de populäraste ostarna för svenska konsumenter och eftersom prästosten smakar mest, blev det den som fick förnya Estrellas ostbågar.

Men det är den klassiska cheddarsmaken som Estrella hoppas mest på.

– Vi har testat med fokusgrupper och fått fram att 54 procent av testarna föredrog vår cheddarsmak framför OLWs, säger brand manager Ennis Jahic.

Ostbågarna har just levererats ut till butikerna, men det blir inte någon stor TV-, radio- eller printkampanj.

– Vi kommer att köra butiksnära kampanj med smakrabatter och provsmakningar, säger Ennis Jahic. Vi tror att det är i butikerna som slaget kommer att stå. Och vi kommer att köra så länge det behövs.

De nya förpackningarna är framtagna av designbyrån Pond och skiljer sig från de gamla.

– Vi vill att de ska knyta an till våra andra produkter och tydligare signalera att det är våra produkter, säger Ennis Jahic.

Krister Berntsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.