Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Estrella satsar på zombiepotatisar

Publicerad: 21 Februari 2013, 15:34

Estrella hakar på den rådande zombietrenden och lanserar spelet Zombie Potatoes för smartphones.


Ämnen i artikeln:

Hello ThereEstrellaStart Communication

– Vi vill kommunicera med spelintresserade ungdomar. Därför måste vi  hitta nya vägar och skapa upplevelser istället för enbart traditionell  reklam, förklarar Lisa Müller, senior brand manager på Estrella.

Estrella har utvecklat Zombie Potatoes tillsammans med Start Communication och Hello There. Satsningen på spel är långsiktig. Därför har man även gått in som partner till Dreamhack, världens största LAN-party.

– Mobilspelets roll är att nå ut på bred front. Samarbetet med Dreamhack rekommenderade vi för att även nå på djupet och få umgås med hängivna gamers, säger Anna Blomdahl, copywriter på Estrellas reklambyrå Start Communication.

– Vårt uppdrag var att nå en ung målgrupp, med spel som tema. Vi insåg tidigt att Estrella måste ta klivet in i spelvärlden och vara delaktiga, snarare än att bara åka snålskjuts, säger Anna Blomdahl.

Start Communication ett grundligt förarbete, och tog sedan hjälp av Hello There, för att skapa ett spel i toppklass.

– Ska du göra ett mobilspel måste det vara riktigt bra. Ungdomar idag spelar varje dag, tävlar med varandra och ratar ett spel direkt om det till exempel är för lätt eller tråkigt, säger Marc Zacharoff, art director på Start Communication.

Zombie Potatoes är utvecklat för iOS och Android och kan laddas ner från App Store eller Google play i dag.

Mellan vecka 9 och 18 syns kampanjen ”Årets stora spelfest” i hundratals livsmedelsbutiker. Estrellaköpare kommer då att kunna vinna Xbox, Xbox-spel och snacks genom att spela mobilspelet.

Krister Berntsson


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.