Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag27.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ett år av kärlek i IKEA Kanadas nya julkampanj

Publicerad: 5 December 2017, 08:43

Foto: Faksimil

I IKEA Kanadas julkampanj får tittaren följa en ensamstående mammas år med hennes son. Kampanjen hämtar inspiration från Åkestam Holsts IKEA-koncept "Där livet händer" och är tonsatt med Van Morrisons klassiker "Crazy Love".


Ämnen i artikeln:

JulkampanjÅkestam HolstIKEAReklam

Under det gångna året har Åkestam Holsts IKEA-koncept "Där livet händer" hyllats världen över. Konceptet tar avstamp i den inte alltid glamourösa och spännande vardagen för barnfamiljer.

I en ny julkampanj för IKEA Kanada använder Rethink Toronto ett liknande grepp. I filmen får vi följa en ensamstående och hårt arbetande mamma och hennes son under ett helt år. Under året samlar sonen in sin mammas alla goda egenskaper och förtjänster i IKEA-flaskan "Korken" för att ge tillbaka dem på julaftonsmorgon.

Enligt marknadsföringsguruerna Peter Field och Les Binet ledord om att musiken och tonaliteten står i centrum för marknadsföringseffektivitet bör reklamfilmen, tonsatt med Van Morrisons "Crazy Love", bli en succé.

– Vi vill att våra kunder ska upptäcka att vänliga handlingar och egenskaper inte bara kommer fram under jultider utan hela året om, berättar Lauren McDonald, marknadschef på IKEA Kanada för AdWeek.

Kvinnan i reklamfilmen, Sara Murphy-Dyson, är barnets verkliga mamma och under första dagen av inspelningen insåg produktionsteamet att alla inblandade i reklamfilmen var kvinnor.

– Byråns arbetsgrupp bestod av kvinnor, kundens arbetsgrupp bestod av kvinnor och vi hade en kvinnlig regissör. Alla jobbade tillsammans för att berätta historien om den djupa kärleken mellan en ensamstående mamma och hennes son, säger Lauren McDonald.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.